Dr. Wouter Sanderse

Universitair docent Educatie, assistant professor of Education
Dr.
Leerstoel Educatie
Als Zeeuw ben ik in 2000 in Nijmegen gaan wonen om Bedrijfscommunicatie te studeren, en daarna Filosofie. Vanaf 2007 ben ik aan de Radboud Universiteit in de ethiek gaan promoveren op een proefschrift over de relevantie van de Aristotelische ethiek voor morele vorming in het onderwijs.
Tussen 2012 en 2020 heb ik gewerkt als lector Beroepsethiek van de leraar bij Fontys Hogescholen, een functie die ik altijd heb gecombineerd met onderwijs- en onderzoeksaanstellingen bij verschillende universiteiten, o.a. bij het Jubilee for Character and Virtues in Birmingham (Engeland).
Vanaf september 2018 werk ik als universitair docent Educatie bij de UvH, waar ik me bezig houdt met filosofie van onderwijs en opvoeding, en met name geïnteresseerd ben in karaktervorming, bildung en pedagogische deugden.
Interessegebieden: professionele ethiek (van leraren), deugdethiek, morele ontwikkeling en vorming, Socratische dialoog.
Boeken
- Sanderse, W. & Kole, J. (red.) (2018). Karakter. Deugden voor professionals. Leusden: ISVW
- Sanderse, W. (red.) (2017). Lezen voor het leven. Deugden in de wereldliteratuur. Leusden: ISVW.
- Arthur, J., Kristjansson, K., Harrison, T., Sanderse, W, & Wright, D. (2016). Teaching character and virtue in schools. Londen: Routledge.
- Sanderse, W. (2013). Leraren met karakter. Een deugdenbenadering van de beroepsethiek van de leraar (lectorale rede). Eindhoven: Fontys.
- Sanderse, W. (2012). Character education. A neo-Aristotelian approach to the philosophy, psychology and education of virtue (proefschrift). Delft: Eburon.
- Sanderse, W. & Zweerde, E. van der (red.) (2012). Denkruimte. Reflecties op universitaire idealen en praktijken. Nijmegen: Valkhof Pers.
Artikelen (peer reviewed)
- Sanderse, W. (te verschijnen). Does Aristotle believe that habituation is only for children? Journal of Moral Education.
- Sanderse, W. (2019). Does neo-Aristotelian character education maintain the educational status quo? Lessons from the 19th-Century Bildung tradition. Ethics & Education 14 (4), 399-414.
- Sanderse, W. (2019) Being Prepared to Become a Moral Teacher: UK Teachers’ Experiences of Initial Teacher Education. Scandinavian Journal of Educational Research, 1-14.
- Sanderse, W. (2016). Aristotelian action research: its value for studying character education in schools. Educational Action Research 24(4), 446-459.
- Sanderse, W, Walker, D. & Jones, C. (2015). The development of the whole child in an age of academic measurement: can this be done according to UK school teachers? Teaching and Teacher Education 47, 195–203.
- Sanderse, W. (2015). An Aristotelian model of moral development. Journal of Philosophy of Education 49(3), 382–398.
- Sanderse, W. (2013). The meaning of role modelling in moral and character education. Journal of Moral Education 43(1), 28-42.
Een volledig overzicht vindt u op Google Scholar.
Wijsgerige ethiek, toegepaste ethiek, opvoedingsfilosofie
In studiejaar 2019-2020:
MA Educatie 1: Humanisme en educatie
MA Educatie 2: Moral and citizenship education
MA:Beroepsvaardigheden: Professionele identiteitsontwikkeling en educatie
Begeleiding BA en MA-scripties