UvH nieuwsbrief (18 december 2024)
We wensen je hele fijne feestdagen toe en een goed nieuw jaar!
Kenniswerkplaats Zingeving en Geestelijke Verzorging krijgt vervolg met nieuwe ZonMw subsidie

Met een subsidie van ZonMw van 2,8 miljoen krijgt de Kenniswerkplaats Zingeving en Geestelijke Verzorging een vervolg per 1 januari 2025. De komende drie jaar kunnen professionals uit praktijken van zorg en welzijn, onderwijs en onderzoek samen met cliënten en vrijwilligers verder met de professionalisering van de zorg voor zingeving in de thuissituatie. De Universiteit voor Humanistiek is penvoerder van het project. Lees meer.
In de zorg voor dementie spelen ook spirituele vragen een belangrijke rol

Vooral in de eerste helft van het ziekteproces worstelen mensen met dementie vaak zelfbewust met allerlei spirituele vragen, omdat ze op zoek zijn naar houvast in wat hen overkomt. Marc Haufe onderzocht hoe zij ondersteund kunnen worden met praktische inzichten en hulpmiddelen voor professionals in dementiezorg. Op 18 december verdedigt hij zijn proefschrift Tussen structuur en mysterie. Een verkenning van de spirituele dimensie van beginnende dementiezorg aan de Universiteit voor Humanistiek. Vanaf 18 december kun je zijn proefschrift inzien op onze website. Lees meer over de promotie.
Hilmar Bijma benoemd tot bijzonder hoogleraar Kinderwensverkenning

Het college van bestuur heeft dr. Hilmar Bijma benoemd tot bijzonder hoogleraar Kinderwensverkenning. GGD GHOR Nederland heeft deze bijzondere leerstoel ingesteld voor het programma 'Nu Niet Zwanger'. Bijma zal als bijzonder hoogleraar onderzoek stimuleren en initiëren naar de uitdagingen en behoeften van mensen in kwetsbare omstandigheden rondom een kinderwens, de ondersteuning die hen geboden kan/moet worden en de rol van hulpverleners. Ook richt ze zich op beleidsaanbevelingen om mensen te helpen bij het nemen van weloverwogen beslissingen over hun kinderwens. Lees meer.
Nederlanders vinden gelijkheid belangrijker dan vrijheid van onderwijs

Nederlanders onderschrijven vrijwel unaniem het belang van gelijkheid en gelijkwaardigheid in het onderwijs. Dat blijkt uit onderzoek van de Universiteit voor Humanistiek en de Universiteit van Amsterdam. Ruim 90 procent van de respondenten vindt dat alle scholen leerlingen moeten leren om met verschillen om te gaan. De vrijheid van bijzondere scholen om leerlingen in hun levensbeschouwing in te leiden, vindt men over het algemeen niet wenselijk. Circa 40 procent vindt school niet de aangewezen plek om leerlingen te leren leven volgens de normen en waarden van het geloof van hun ouders of verzorgers. Bekijk meer uitkomsten van het onderzoek.
UvH-onderzoek naar toeslagenschandaal meegenomen in rapportage Tweede Kamer

Op 7 november werd in de Tweede Kamer de voortgang van de Hersteloperatie Toeslagen besproken. Voor het eerst lag ook de dimensie van ‘maatschappelijk herstel’ op tafel. In het rapport Raamwerk maatschappelijk herstel Toeslagenschandaal pleiten Nicole Immler en Niké Wentholt om verder te gaan dan lessen leren: ‘transformeren en herstel dóen’. In een hierop aansluitend opiniestuk in NRC betogen zij dat er een debat nodig is dat gaat om de mens en de relatie tussen burger, overheid én samenleving. Lees alles over het rapport.
Online informatieavonden Celebrantenopleiding (7 jan en 20 feb)

Tijdens de online informatieavonden op 7 januari en 20 februari kun je kennismaken met onze Celebrantenopleiding. De avonden worden verzorgd door opleidingscoördinator en docent Noortje Bot en celebrant Rinny van der Meer. Een celebrant is een professionele begeleider bij de viering van transitiemomenten. Deze postacademische opleiding is geschikt voor professionals die minimaal een hbo-opleiding hebben gevolgd en werken met mensen die te maken hebben met ingrijpende veranderingen en hier graag meer mee willen doen. Lees meer en meld je aan voor een informatieavond.
Ons aanbod voor professionals in 2025

In 2025 heeft de UvH Academie weer een inspirerend aanbod van opleidingen voor professionals. Een kleine greep:
- De leergang Publiek Leiderschap start op 17 maart. Tijdens online informatiesessies op 14 januari en 11 februari kun je kijken of deze opleiding bij je past.
- De leergang Luisterkunst in Zorg en Welzijn met 9 bijeenkomsten start op 19 februari.
- Vanaf 16 mei biedt de UvH Academie het programma De griffier van morgen aan voor (plaatsvervangend) griffiers en commissie-griffiers.
- Inschrijving is weer mogelijk voor de opleiding Integriteitsonderzoek en de leergang Anders Leiden die beide in september 2025 beginnen.
Meeloopcolleges

Ben je al naar een open dag geweest en wil je je verder verdiepen in een master? Bezoek dan een van onze meeloopcolleges. Dit zijn reguliere colleges waarbij je als deelnemers tussen onze masterstudenten zit. Zo kun je zelf ervaren hoe het is om aan de Universiteit voor Humanistiek te studeren. De eerstvolgende meeloopcolleges:
- 7 januari: Meeloopcollege master Burgerschap en Kwaliteit van Samenleven
- 9 januari: Meeloopcollege master Zorgethiek en Beleid
In de media
- Naar aanleiding van de bespreking van voortgang van de Hersteloperatie Toeslagen in de Tweede Kamer betogen Nicole Immler en Niké Wentholt in een opinie in NRC dat er een debat nodig is dat gaat om de mens en de relatie tussen burger, overheid én samenleving. Wéér vergeten we te luisteren naar de gedupeerden in het Toeslagenschandaal - NRC
- Gerda van Dijk reageerde bij BNR Nieuwsradio op de crisis bij NSC. Ze constateerde niet alleen bij deze partij maar in de hele coalitie 'een volledig gebrek aan leiderschap'. 'Er is geen enkele oplossing voor de grote vraagstukken waar we mee te maken hebben.'
- Suzanne van den Eynden en Daniël Schut van het wetenschappelijk bureau van D66 spraken met universiteitshoogleraar Evelien Tonkens over haar visie op de zorg. Je kunt de aflevering 'De Zorg, de markt en de mens' van Appèl beluisteren op Spotify.
- Evelien Tonkens komt aan het woord in Het Parool in een artikel over participatief begroten dat al succesvol is in Lissabon en Parijs. Volgens haar kan loting burgers enthousiasmeren om zich actiever met samenleving bezig te houden. En kun je door participatief begroten een veel breder publiek prikkelen om mee te denken.
- Het idee dat jongeren niet toegerust zijn om aan sociale veranderingen mee te werken, is onterecht. Ze hebben wel degelijk veranderkracht en verandermacht, schrijven onderzoekers die in opdracht van Kenniscentrum Ongelijkheid een programma hebben ontwikkeld. Lees het artikel van Sebastian Abdallah (Universiteit voor Humanistiek, voorheen Hogeschool van Amsterdam), Monique Volman (Universiteit van Amsterdam), Mehmet Day, Marjolijn Distelbrink, Inti Soeterik, (Verwey-Jonker Instituut), Tarik Pehlivan, Esther Schelvis en Mamtaz Yusuf (Stichting Alexander) op Sociale Vraagstukken.
Tip
- Emeritus-hoogleraar Humanisme en Filosofie Joachim Duyndam heeft een nieuwe website met als doel 'betekenisregie'. Het werk is inhoudelijk ondergebracht in zes thema’s: voorbeeldfiguren, empathie, resilience (geestelijke weerbaarheid), vergeving, humanisme en filosofie: https://betekenislab.nl.