Podcast: Joandi Hartendorp over slavernijverleden in geschiedenisonderwijs
De geschiedenis van de slavernij is een gevoelig onderwerp, al helemaal in een tijd waarin de Black Lives Matter beweging wereldwijd voor beroering zorgt. Hoe wordt het Nederlandse slavernijverleden op de middelbare school behandeld, welk beeld komt hieruit naar voren? Promovendus Joandi Hartendorp van de Universiteit voor Humanistiek doet hier onderzoek naar en sprak uitgebreid met docenten geschiedenis in Nederland. Op de vooravond van een nieuwe tentoonstelling in het Rijksmuseum over het slavernijverleden ging zij in gesprek met masterstudenten Berend C en Limor Reshef van studievereniging Pluralistiek. "De geschiedenis van de slavernij en de afschaffing ervan is ook een geschiedenis van emancipatie. We kunnen ons beeld veel completer maken."
(Ook te beluisteren via Spotify, i-tunes, Deezer, Stitcher)
Over deze Podcast van Pluralistiek
Dit is de eerste aflevering van een serie gesprekken, georganiseerd door Pluralistiek, studenten en alumni die het gesprek willen bevorderen over thema's rondom humanistiek, pluralisme en inclusiviteit. Je vindt meer afleveringen op deze website.Afbeelding is van het Rijksmuseum: Anoniem, Tot slaaf gemaakte mannen graven trenzen, ca. 1850 Rijksmuseum, aankoop met steun van het Johan Huizinga Fonds/Rijksmuseum Fonds.
Informatie
Uitgelicht
In de rubriek Uitgelicht lichten we steeds iets uit van ons onderzoek voor u. Dat kan van alles zijn: een interview, een publieksvriendelijk artikel, of een lezing. U kunt er meer bekijken.
Hoe wordt het Nederlandse slavernijverleden op de middelbare school behandeld, welk beeld komt hieruit naar voren? Promovendus Joandi Hartendorp van de Universiteit voor Humanistiek doet hier onderzoek naar en sprak uitgebreid met docenten geschiedenis in Nederland. Beluister de podcast waarin zij in gesprek gaat over haar onderzoek met masterstudenten Berend en Limor.