Projecten
Voorbeelden van projecten waar de leerstoelgroep Educatie bij betrokken is:
Leernetwerk burgerschapsonderwijs
In dit leernetwerk ontwikkelen docenten onder begeleiding van de betrokken experts passende toets- en evaluatieinstrumenten die helpen bij het evalueren van burgerschapsonderwijs. Lees meer
Wij maken het verschil
Onderzoekers van de Universiteit van Humanistiek en docenten van mboRijnland voeren een educatief designonderzoek uit, waarin wordt onderzocht hoe docenten het geloof in het eigen kunnen bij studenten van mbo Rijnland kunnen bevorderen. Lees meer
Vrijheid en gelijkheid in het onderwijs: wenselijke uitgangspunten volgens burgers en onderwijsprofessionals
De vrijheden en verantwoordelijkheden van scholen zijn in Nederland vastgelegd in artikel 23 van de Grondwet. Sluit dit grondwetartikel uit 1917 nog wel aan bij huidige visies op goed onderwijs en ontwikkelingen in de samenleving? Lees meer
Ruimte voor rituelen in het voortgezet onderwijs
In deze studie verkennen we welke rituelen openbare VO-scholen organiseren, wat zij wenselijk vinden in dit kader, en welke aandachtspunten docenten en schoolleiders identificeren voor rituelen in hun school. Lees meer
Comeniusproject Woke en Weerstand
In het Woke en Weerstand project komen studenten en medewerkers samen om te ontdekken hoe zij als agonisten (kritische coöperatieven) kunnen samenwerken, in plaats van als wantrouwende antagonisten. Lees meer
Voorbeeldige bildung in het vmbo
Dit project van anderhalf jaar heeft als doel om vmbo-leraren te bemoedigen om van hun klas en school een plek te maken waar leerlingen Bildung kunnen ervaren. Lees meer
Werkplaats Onderwijsonderzoek Utrecht (WOU)
WOU is de afkorting voor Werkplaats Onderwijsonderzoek Utrecht (WOU), en heeft als doel het versterken van een onderzoekscultuur op basisscholen in de stad, door nauw samen te werken met kennisinstellingen. Lees meer
The International Science and Evidence based Education Assessment (finished)
The overall goal of the ISEE Assessment is to pool the expertise on educational systems and reforms from a range of stakeholders from around the world. Lees meer
Burgerschapsonderwijs op mbo Rijnland voor het versterken van het geloof in eigen kunnen (afgerond)
Onderzoekers van UvH en docenten van mbo Rijnland voeren een educatief designonderzoek uit, waarin wordt onderzocht hoe docenten het geloof in het eigen kunnen bij studenten kunnen bevorderen. Lees meer
Professionalisering van leraren ten aanzien van cultureel responsief en verbindingsgericht onderwijs (afgerond)
Onderzoekers van de Marnix Academie, de iPabo en de UvH doen onderzoek naar de professionalisering van leraren ten aanzien van cultureel responsief en verbindingsgericht onderwijs. Lees meer
Advisering burgerschapsonderwijs Curriculum.nu (afgerond)
De leerstoelgroep Educatie is betrokken bij de werkgroep van Curriculum.nu die zich bezighoudt met de verbetering van Burgerschapseducatie. Lees meer
Verwevenheid: Essays over een verbindend humanisme
In 2019 organiseerden de VUB en de UvH een conferentie waarop thema's uit het werk van William Connolly centraal stonden. In vervolg daarop werkt dit boekproject zijn idee van ‘entangled humanism’ verder uit. Lees meer
Waardenwijs, een survey onderzoek naar de waarden die ouders meegeven aan hun kinderen (afgerond)
In deze studie, uitgevoerd door onderzoekers de Universiteit van Humanistiek op verzoek van het Humanistisch Verbond en kinderopvangorganisatie Humankind, onderzochten wij de waarden van ouders. Lees meer
De wereld in de klas (afgerond)
In dit tweejarig onderzoeks- en ontwikkelproject is door collega’s van de iPabo, de Universiteit van Humanistiek en de Marnix Academie onderzoek gedaan naar de kennis, kunde en kwaliteiten die leerkrachten basisonderwijs hebben om van klassen waarin kinderen van nieuwkomers instromen, leergroepen te maken. Lees meer
Aandacht voor democratie en tolerantie in het voortgezet onderwijs van alle EU landen (afgerond)
Het onderzoek bestaat uit een studie naar het beleid in alle EU-landen en case-studies in 11 Europese landen case-studies naar de praktijk van aandacht voor waarden als democratie en tolerantie. Lees meer
Helpen scholierenverkiezingen jongvolwassenen om gewogen te stemmen? (afgerond)
Veel scholen in Nederland organiseren scholierenverkiezingen voorafgaand aan (inter)nationale en lokale verkiezingen. Zij hopen hiermee de betrokkenheid van jongeren bij de democratie en rechtsstaat te vergroten. In hoeverre lukt dat? Bekijk het onderzoek van Isolde de Groot en Bram Eidhof. Lees meer