Dr. Wouter Sanderse

Universitair docent Educatie, assistant professor of Education
Dr.
Leerstoel Educatie
Na eerst Bedrijfscommunicatie en Filosofie te hebben gestudeerd, ben ik in 2012 gepromoveerd op de relevantie van de Aristotelische ethiek voor morele vorming in het onderwijs. Daarna heb ik acht jaar gewerkt als lector Beroepsethiek van de leraar bij Fontys Hogescholen. Deze functie combineerde ik met onderwijs- en onderzoeksaanstellingen bij verschillende universiteiten, o.a. bij het Jubilee for Character and Virtues in Birmingham (Engeland). Vanaf september 2018 werk ik als universitair docent Educatie bij de UvH, waar ik me bezig houdt met filosofische vragen rond onderwijs en opvoeding, en met name op het gebied van (karakter)vorming van kinderen en jongeren en ethiek van professionals.
Interessegebieden: professionele ethiek (van leraren), deugdethiek, morele ontwikkeling en vorming, Socratische dialoog.
Van september 2021 tot april 2023 leid ik het ontwikkel- en onderzoeksproject 'Voorbeeldige Bildung in het vmbo'. Meer informatie is hier te vinden.
Boeken
- Sanderse, W. & Kole, J. (red.) (2018). Karakter. Deugden voor professionals. Leusden: ISVW
- Sanderse, W. (red.) (2017). Lezen voor het leven. Deugden in de wereldliteratuur. Leusden: ISVW.
- Arthur, J., Kristjansson, K., Harrison, T., Sanderse, W, & Wright, D. (2016). Teaching character and virtue in schools. Londen: Routledge.
- Sanderse, W. (2013). Leraren met karakter. Een deugdenbenadering van de beroepsethiek van de leraar (lectorale rede). Eindhoven: Fontys.
- Sanderse, W. (2012). Character education. A neo-Aristotelian approach to the philosophy, psychology and education of virtue (proefschrift). Delft: Eburon.
- Sanderse, W. & Zweerde, E. van der (red.) (2012). Denkruimte. Reflecties op universitaire idealen en praktijken. Nijmegen: Valkhof Pers.
Enkele recente artikelen (peer reviewed)
- Stekelenburg, L, Ruyter, D. de & Sanderse, W. (2021). Equipping students with an ethical compass. What does it mean, and what does it imply? Ethics & Education 16(1), 91-107
- Sanderse, W. (2019) Being Prepared to Become a Moral Teacher: UK Teachers’ Experiences of Initial Teacher Education. Scandinavian Journal of Educational Research 65(2), 226-239.
- Stekelenburg, L., Smerecnik, S., Sanderse, W. & Ruyter, D. de (2020). ‘What do you mean by ethical compass?’ Bachelor students’ ideas about being a moral professional. Empirical Research in Vocational Education and Training 12(1), 1-20.
- Sanderse, W. (2020). Does Aristotle believe that habituation is only for children? Journal of Moral Education 49(1), 98-110.
- Sanderse, W. & Hijsse, B. (2020). Bildung in het hbo. Opvattingen van docenten over hun taak in de vorming van studenten. Pedagogiek, 40, 23-44. Normal 0 21 false false false NL X-NONE X-NONE
- Sanderse, W. (2019). Does neo-Aristotelian character education maintain the educational status quo? Lessons from the 19th-Century Bildung tradition. Ethics & Education 14 (4), 399-414.
- S
- Sanderse, W. (2016). Aristotelian action research: its value for studying character education in schools. Educational Action Research 24(4), 446-459.
- Sanderse, W, Walker, D. & Jones, C. (2015). The development of the whole child in an age of academic measurement: can this be done according to UK school teachers? Teaching and Teacher Education 47, 195–203.
- Sanderse, W. (2015). An Aristotelian model of moral development. Journal of Philosophy of Education 49(3), 382–398.
- Sanderse, W. (2013). The meaning of role modelling in moral and character education. Journal of Moral Education 43(1), 28-42.
Een volledig overzicht vindt u op Google Scholar.
Wijsgerige ethiek, toegepaste ethiek, opvoedingsfilosofie, vormingstheorieën, deugdethiek
In studiejaar 2022-2023:
Bachelor/Master Humanistiek:
- M1-EDU1: Humanisme en educatie (coördinator)
- M2-EDU2: Moral and citizenship education
- B2-HUM4: Introduction to Ethics
- BKS-EP: Ethische professionaliteit (coördinator)
Verder
- Colleges voor PhD studenten in de Graduate School.
Voorzitter van de opleidingscommissie (OC)