Cookies

Deze website maakt gebruik van cookies. Wij verzoeken u om cookies te accepteren. Meer info

Prof.dr. Doret de Ruyter

Doret de Ruyter
Functie

Professor of Education

Titulatuur

Prof.dr.

Organisatie

Leerstoel Educatie

Biografie

Doret de Ruyter is hoogleraar (filosofie van) Educatie aan de UvH sinds 1 juni 2018. Daarvoor was zij 15 jaar hoogleraar Theoretische Pedagogiek aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. 
In 1993 promoveerde zij aan de VU op een dissertatie over overheidsinterventie in gezinnen en bleef aan de VU werken als postdoc onderzoeker en later als UD bij de Hendrik Piersonleerstoel voor Christelijk Onderwijs. Daarnaast werkte zij als senioronderzoeker bij het NIZW (nu NJI).
In 2000 verhuisde zij naar Glasgow waar ze bijna vier jaar werkte als (senior) lecturer in de afdeling Religious Education van de Faculty of Education van de University of Glasgow.

Onderzoek

Onderzoeksinteresses:
Floreren als doel van opvoeding en onderwijs
Zingeving en onderwijs
Morele vorming
Burgerschapsonderwijs
Ethische dimensie van het handelen van professionals in onderwijs en jeugdhulpverlening/zorg

Publicaties

Research Portal University of Humanistic studies


Enkele recente publicaties:

de Ruyter, D. and Sieckelinck, S. (2023). Creating Caring and Just Democratic Schools to Prevent Extremism. Educational Theory, 73: 413-433. https://doi.org/10.1111/edth.1258375

Kuusisto, E., de Groot, I., de Ruyter, D., Schutte, I., Rissanen, I., & Suransky, C. (2023). Life purposes: Comparing higher education students in four institutions in the Netherlands and Finland. Journal of Moral Education, 1-22.

de Ruyter, D.J. & Schinkel, A. (2022). Education and meaning in life. In I. Landau (Ed.), Oxford handbook of meaning in life (Ch 31). Oxford University Press.

Schinkel, A., Wolbert, L., Pedersen, J.B., de Ruyter, D.J. (2022). Human Flourishing, Wonder, and Education. Studies in Philosophy and Education. doi.org/10.1007/s11217-022-09851-7e

Eidhof B, de Ruyter D.J (2022). Citizenship, self-efficacy and education: A conceptual review. Theory and Research in Education. 20(1),64-82. doi:10.1177/14778785221093313

De Ruyter, D., Oades, L. G., Waghid, Y., Ehrenfeld, J., Gilead, T. and Singh, N.C. (2022). ‘Education for flourishing and flourishing in education’. In Duraiappah, A.K., van Atteveldt, N.M., Borst, G., Bugden, S., Ergas, O., Gilead, T., Gupta, L., Mercier, J., Pugh, K., Singh, N.C. and Vickers, E.A. (eds.) Reimagining Education: The International Science and Evidence based Assessment. (pp. 73-130).  New Delhi: UNESCO MGIEP.

de Ruyter, D.J. (2021). Education and upbringing in a super-diverse society: on the cultivation of the double gaze . In C. A..Darnell & K. Kristjánsson (Eds.) Virtues and Virtue Education in Theory and Practice. Are Virtues Local or Universal? (pp.168-182).  Routledge.

Expertise

Philosophy of Education

Onderwijs

Colleges in:
Levensloop in context (Bachelor 1)
Humanisme en Educatie (Master HUM 1)
Ethische professionaliteit (Master BKS)

Graduate School

Master theses

Lidmaatschappen en functies

Directeur onderwijs UvH

Associate Editor Theory and Research in Education
Member Editorial Board Philosophical Inquiry in Education

Lid wetenschappelijke raad van VERUS
Lid Raad van Toezicht Stichting Keurmerk Thuisonderwijs  

Lid van de Philosophy of Education Society Great Britain en Association for Moral Education (past president)
Lid Landelijk Netwerk van Vrouwelijke Hoogleraren