Dies 2021: Diversiteit en Inclusie, met Anthony Pinn
De komende jaren is Diversiteit en Inclusie één van de speerpunten van het nieuwe strategisch beleid van de Universiteit voor Humanistiek. De inzet: een inclusieve, diverse en veilige leer- en werkomgeving waarin iedereen zich thuis voelt en waar een diversiteit aan perspectieven betrokken en overwogen wordt. Zo vergroten we de kwaliteit van onderwijs en onderzoek. De Dies Natalis 2021 van vrijdag 29 januari vormt het startpunt van activiteiten rondom dit thema.
Op deze middag gaan medewerkers en (oud) studenten online in gesprek met de Amerikaanse hoogleraar Anthony Pinn van Rice University in Houston. Hij schreef onder andere het boek When Colorblindness isn’t the answer. Humanism and the challenge of Race. Bovendien kun je intekenen voor één van de online workshops over verschillende dimensies van diversiteit en inclusie. Ook gasten zijn welkom.
Programma
Welkom en gesprek met Anthony Pinn
Aanvang deel 1 - 15.00 uur- Welkom door prof. dr. Joke van Saane, rector magnificus
- Introductie Werkgroep Diversiteit & Inclusie door dr. Caroline Suransky, Universitair hoofddocent Humanistic Studies and Social Change
- Introductie van prof. Anthony Pinn door dr. Caroline Suransky
- Humanism and Anti-Racism- Dialoog met Prof Anthony Pinn met studenten Farach Winter en Floor Glastra van Loon en Caroline Suransky
Lezingen en workshops
Aanvang deel 2 - 16.00 uur
1. Intersectionality as Critical Methodology - Kathy Davis
Intersectionality has become a ‘buzzword’ in critical feminist and antiracist theory. It would be the best way to understand the interaction between gender, race, and other categories of difference in individual lives, social practices, institutional arrangements, and cultural ideologies and the outcomes of these interactions in terms of power. But how can we actually use intersectionality in our research?
Kathy Davis is senior research fellow in the Sociology Department at the VU University in the Netherlands.
2. De kleur van kennis. Het belang van perspectief en representatie in het curriculum - Kaylee Rosalina
Wiens verhalen worden verteld? En wat tellen we als échte kennis? In deze lezing duiken we in het belang van representatie in het onderwijs. Ook staan we stil bij het belang van een curriculum waarin verschillende perspectieven zijn vertegenwoordigd. In het bijzonder zoomen we in op de kleur van het UvH curriculum. Een groep studenten heeft onlangs geconcludeerd dat de auteurs die verplicht gelezen moeten worden hoofdzakelijk wit zijn en verbonden aan westerse instellingen. Zij zullen hierop reflecteren, wit is immers ook kleur.
Kaylee Rosalina is een onderwijskundige en werkt op het gebied van leren en ontwikkelen, met een specifieke focus op inclusie, anti-racisme en leiderschap.
Deze workshop gaat in op hoe ons brein diversiteit en inclusie soms tegenwerkt. Dit heeft te maken met allerlei aangeleerde en soms aangeboren codes. Tijdens de workshop geven we een impressie van hoe dat werkt en behandelen we een aantal van die breincodes.
Nora el Abdouni geeft maatwerk trainingen en lezingen, adviseert organisaties en bedrijven en is betrokken bij uiteenlopende sociale projecten.
4. Kinderen en racisme. Humanistische visies op een antiracistische opvoeding - Mark Bos
In deze workshop gaan we met elkaar in gesprek over hoe we vanuit humanistische waarden met racisme om
zouden kunnen/moeten gaan in opvoeding en onderwijs. Het gesprek hierover is namelijk nog maar net begonnen.
Mark Bos is programma manager onderwijs en opvoeding bij het Humanistisch Verbond. Daarnaast is hij netwerkmanager van de Humanistische Alliantie. Vanaf 1 maart a.s. is hij de nieuwe directeur van HVO Primair.
5. Mixed classroom approach - Amrita Das
In a Mixed Classroom, students learn how to open up to differences, to co-create an inclusive environment and to capitalize on different perspectives in order to create value.
Amrita Das works as a Diversity Consultant and designs bespoke workshops and services in the field of inclusion. She currently facilitates a training program called the ‘Mixed Classroom in Practice’, at the Vrije Universiteit (VU).
- Dank en afsluiting – prof.dr. Joke van Saane
Je kunt je niet meer aanmelden.
Professor Anthony Pinn
Professor Anthony Pinn promoveerde aan Harvard University in 1994. In 2004 aanvaardde hij aan Rice University in Houston een bijzondere leerstoel, en was aan deze universiteit de eerste Afro-Amerikaan op een dergelijke plek. Inmiddels doceert hij al vele jaren Religiestudies aan Rice University en is Agnes Cullen Arnold professor of Humanities. Pinn publiceerde uitgebreid over (Afro-Amerikaanse) religie en cultuur, humanisme en hip hop. Hij is ook onderzoeksdirecteur van het Institute for Humanist Studies Think Tank in Washington DC.
Contactpersoon | Esther de Man, dies@uvh.nl |
Locatie | Online, je ontvangt een link |
Datum | 29-1-2021 |
Openingstijden | 15.00 - 17.00 uur |