Cookies

Deze website maakt gebruik van cookies. Wij verzoeken u om cookies te accepteren. Meer info

Wetenschappelijke publicaties Wiel Veugelers

Hieronder wordt een overzicht getoond van alle wetenschappelijke publicaties. Hoewel oraties, externe rapporten, boekbesprekingen en de redactie van bundels en themanummers van tijdschriften formeel niet (langer) tot de wetenschappelijke publicaties worden gerekend, zijn deze wel in dit overzicht opgenomen voor zover ze bedoeld zijn voor wetenschappelijk onderzoekers.

Er is ook een overzicht van de vak- en populariserende publicaties.

overzicht Wetenschappelijke publicaties

2020

Artikel in tijdschrift

  • Keijzer, H. de, Jacobs, G.C., Swet, J. van & Veugelers, W. (2020). Teachers' moral learning in professional learning groups. Professional Development in Education. doi: 10.1080/19415257.2020.1712617
  • Keijzer, H. de, Jacobs, G.C., Swet, J. van & Veugelers, W. (2020). Teachers’ implicit moral values in their narratives about teaching practice. Education and Society, 38:2.
  • Simonsz, H., Leeman, Y.A.M. & Veugelers, W.M.M.H. (2020). Beginning student teachers’ educational ideals. European Journal of Teacher Education. doi: 10.1080/02619768.2020.1747428
  • Veugelers, W.M.M.H. (2020). How globalisation influences perspectives on citizenship education: from the social and political to the cultural and moral. Compare. doi: 10.1080/03057925.2020.1716307

Hoofdstuk in boek

  • Veugelers, W.M.M.H. (2020). Different views on global citizenship education: Making global citizenship education more critical, political and justice-oriented. In D. Schugurensky & C. Wolhuter (Eds.), Global Citizenship Education in Teacher Education: Theoretical and Practical Issues (pp. 20-39). London: Routledge
  • Veugelers, W.M.M.H. & Leeman, Y.A.M. (2020). Pedagogical possibilities in culturally diverse educational contexts: Theory and practice of inclusive education in the Netherlands. In L. Clairborne & V. Balakrishan (Eds.), Moving towards Inclusive Education (Studies in Inclusive Education, 46). Rotterdam / Boston: BrillSense

2019

Boek

Hoofdstuk in boek

  • Veugelers, W.M.M.H. (2019). Education for Democratic Intercultural Citizenship (EDIC). In W. Veugelers (Ed.), Education for Democratic and Intercultural Citizenship (pp. 1-13). London: Sense
  • Veugelers, W.M.M.H. & Terlingen, J. (2019). How music education can contribute to moral development and citizenship. In K.S. Astuti (Ed.), 21st century innovation in music education (pp. 229-234). London: Routledge
  • Veugelers, W.M.M.H. (2019). The future of EDIC+. In W. Veugelers (Ed.), Education for Democratic and Intercultural Citizenship (pp. 191-194). London: Brill Sense
  • Veugelers, W.M.M.H. & Groot, I. de (2019). Theory and Practice of Citizenship Education. In W. Veugelers (Ed.), Education for Democratic and Intercultural Citizenship (pp. 14-41). London: Sense
  • Veugelers, W.M.M.H. (2019). Why Ivor Goodson never became a Rolling Stone but did achieve some ‘greatest hits’ and world tours in educational science. In P. Sikes & P. Novakovic (Eds.), Storying the Public Intellectual: Commentaries on the Impact and Influence of the Work of Ivor Goodson (pp. 41-48). London: Routledge

Overige resultaten - Overig

  • Veugelers, W.M.M.H. (2019). Een pleidooi voor een permanent inhoudelijk onderwijsdebat. Column in Pedagogiek 39(1) 1-4: .

2018

Artikel in tijdschrift

  • Bartels, R.G., Onstenk, J. & Veugelers, W. (2018). Philosophical Enquiry as Part of Democratic Education. Curriculum and teaching, 33, 23-38. doi: 10.7459/ct/33.1.03
  • Bron, J., Bovill, C. & Veugelers, W. (2018). Distributed curriculum leadership: how negotiation between student and teacher improves the curriculum. Journal of Ethical Educational Leadership (JEEL), 76-98.
  • Schutte, I., Kamans, E., Wolfensberger, M. & Veugelers, W. (2018). Effects of an International Undergraduate Honors Course on Awareness of Global Justice. Education Sciences, 8:2.
  • Stroetinga, M., Leeman, Y.A.M. & Veugelers, W. (2018). Primary school teachers' collaboration with parents on upbringing: a review of the empirical literature. Educational Review, 71, 650-667. doi: 10.1080/00131911.2018.1459478

Hoofdstuk in boek

  • Veugelers, W. (2018). La educación moral y para la ciudadanía en el siglo XXI. In M. Vallejos & E. Sanchez (Eds.), La educacion ciudana en un mondu en transformacion: miradas y propuestas (pp. 121-140). Barcelona: Octaedro
  • Veugelers, W. (2018). Moral and Citizenship in 21st Century. The role of parents and the community. In E. Retnowati & A. Ghufron (Eds.), Character Education for 21st Century Global Citizens. London: Routledge

2017

Artikel in tijdschrift

2016

Artikel in tijdschrift

2015

Artikel in tijdschrift

Hoofdstuk in boek

  • Veugelers, W. (2015). Citizenship education and active student participation. In J. Zajda (Ed.), Nation-Building and history education in a global culture (Globalisation, Comparative Education and Policy Research, 13) (pp. 103-116). Dordrecht: Springer

2014

Artikel in tijdschrift

Hoofdstuk in boek

  • Veugelers, W. & Groot, I. de (2014). Educacion Superior y Desarrollo de la Ciudania. In Educación Superior e Inclusión Social. Aproximaciones conceptuales y perspectivas internacionales
  • Veugelers, W., Groot, I. de & Nollet, F. (2014). Higher Education and Citizenship Development. In European and Latin American Higher Education Between Mirrors: With a focus on equity and social cohesion policies and practices

2013

Artikel in tijdschrift

2012

Artikel in tijdschrift

Hoofdstuk in boek

  • Vloet, K., Jacobs, G.C. & Veugelers, W.M.M.H. (2012). Dialogical learning in teachers’ professional identities. In M. Cesar & B. Ligorio (Eds.), The interplay between dialogical learning and dialogical self (pp. 419-456). New York: Information Age Publishing

Boekredactie

  • Oser, F. & Veugelers, W.M.M.H. (Ed.). (2012). Moral Development and Citizenship Education. Rotterdam/Boston/Taipeh: Sense Publishers

2011

Artikel in tijdschrift

  • Schuitema, J. & Veugelers, W.M.M.H. (2011). Multicultural Contacts in Education. Educational Studies, 37 (1), 101-114. doi: 10.1080/03055691003729252
  • Veugelers, W.M.M.H. (2011). The Moral and the Political in Global Citizenship: Appreciating Differences in Education. Globalisation, Societies and Education, 9 (3-4), 473-485.
  • Veugelers, W.M.M.H. (2011). Theory and Practice of Citizenship Education. Revista de Educacion, 2011, 209-224.

Hoofdstuk in boek

  • Veugelers, W.M.M.H. (2011). A Humanist Perspective on Moral Development and Citizenship Education. In W. Veugelers (Ed.), Education and Humanism. Linking Autonomy and Humanity (pp. 9-34). Rotterdam: Sense Publishers
  • Veugelers, W.M.M.H. (2011). Introduction: Linking Autonomy and Humanity. In W. Veugelers (Ed.), Education and Humanism. Linking Autonomy and Humanity (pp. 1-7). Rotterdam: Sense Publishers

Boekredactie

  • Veugelers, W.M.M.H. (Ed.). (2011). Education and Humanism. Linking Autonomy and Humanity. Rotterdam: Sense Publishers

2010

Artikel in tijdschrift

  • Kuiper, E., Veugelers, W.M.M.H. & Vanobbergen, B. (2010). Inleiding op themanummer jeugd. Pedagogiek, 30 (1), 3-8.
  • Schuitema, J., Boxtel, C. van, Veugelers, W.M.M.H. & Dam, G. ten (2010). Dialog. European Journal of Psychology of Education.

Hoofdstuk in boek

  • Bron, J., Veugelers, W.M.M.H. & Vliet, E. van (2010). Voorstel voor een kernleerplan. In J. Peshar, H. Hooghoff, A.B. Dijkstra & G. ten Dam (Eds.), Scholen voor burgerschap (pp. 109-131). Antwerpen / Apeldoorn: Garant
  • Veugelers, W.M.M.H. (2010). Denken over burgerschapsvorming. In J. Peschar, H. Hooghoff, A.B. Dijkstra & G. ten Dam (Eds.), Scholen voor burgerschap (pp. 43-60). Antwerpen / Apeldoorn: Garant
  • Veugelers, W.M.M.H. (2010). Moral Values in Teacher Education. In P. Peterson, E. Baker & B. McGaw (Eds.), International Encyclopedia of Education (pp. 660-665). Oxford: Elsevier
  • Veugelers, W.M.M.H., Moree, D. & Klaassen, C. (2010). Teacher Perspectives on Cultural Diversity and Citizenship Education. In C. Klassen & N. Maslovaty (Eds.), Moral Courage and the Normative Professionalism of Teachers (pp. 51-70). Rotterdam: Sense Publishers
  • Veugelers, W.M.M.H. (2010). Teaching Religious and World Views in a Plural Society - Teachers in-between Society and Students. In C. Klaassen & N. Maslovaty (Eds.), Moral Courage and the Normative Professionalism of Teachers (pp. 103-116). Rotterdam: Sense Publishers

2009

Artikel in tijdschrift

  • Schuitema, J.A., Veugelers, W.M.M.H., Rijlaarsdam, G. & Dam, G. ten (2009). Two Instructional Designs for Dialogical Citizenship Education. British Journal of Educational Psychology, 97 (436-261).
  • Veugelers, W.M.M.H. (2009). Active Student Participation in Citizenship Education. Curriculum and teaching, 24 (2).
  • Veugelers, W.M.M.H., Boerwinkel, D. & Waarlo, A.J. (2009). Burgerschapsvorming, Duurzaamheid en Natuurwetenschappelijk onderwijs. Pedagogiek, 29 (2), 155-172.

Hoofdstuk in boek

  • Leenders, H. & Veugelers, W.M.M.H. (2009). Different Perspectives on Values and Citizenship Education. In J. Zajda & J. Daun (Eds.), Global Values Education. teaching Democracy and Peace (pp. 21-34). Dordrecht/Heidelberg/London/ New York: Heidelberg

2008

Artikel in tijdschrift

Hoofdstuk in boek

  • Leenders, H., Veugelers, W.M.M.H. & Kat, E. de (2008). Moral Education and Citizenship Education at Pre-University Schools. In W. Veugelers & F.K. Oser (Eds.), Getting involved. Citizenship education and sources of moral values (pp. 1-16). Rotterdam/taipeh: SensePublishers
  • Veugelers, W.M.M.H. (2008). Introduction. In W. Veugelers & F.K. Oser (Eds.), Getting involved. Citizenship education and sources of moral values (pp. 1-16). Rotterdam/taipeh: SensePublishers
  • Veugelers, W.M.M.H. (2008). Youngsters in Transformative and Reproductive Processes of Moral and Citizenship Education. In K. Tirri (Ed.), Moral Sensibilities in Urban Education (pp. 79-91). Rotterdam/Taipeh: SensePublishers

Boekredactie

  • Veugelers, W.M.M.H. & Oser, F.K. (Ed.). (2008). Getting Involved. Citizenship education and sources of moral values. Rotterdam/Taipeh: SensePublishers

2007

Artikel in tijdschrift

Congresbijdrage

  • Dieleman, A.J. & Veugelers, W.M.M.H. (2007). De school als leefwereld. In Naber,.P. Dieleman, A. Hermsen, J (Ed.), Leefwerelden van jongeren (pp. 94-109). Bussum: Coutinho
  • Leenders, H. & Veugelers, W.M.M.H. (2007). Teachers' and students' perspectives on citizenship education in Dutch schools. In Horlacher,.R. Casale, R (Ed.), Bildung und Offenlichkeit (pp. 107-120). Weinheim: Beltz Verlag

Hoofdstuk in boek

  • Veugelers, W.M.M.H. (2007). Wie man Juchenlige dazu bekommt, in den moralischen Diskurs einzusteigen. In Bucher, A.. A, (Ed.), Moral, Religion, Politik: Psychologische-padagogische Zugange (pp. 155-168). Wien: LIT Verlag

Rapport - extern rapport

  • Veugelers, W.M.M.H. & Klaassen, C. (2007). Burgerschapsvorming in het basisonderwijs. (extern rapport, De Pedagogische Dimensie, no 52). Amsterdam: Universiteit van Amsterdam - ILOI
  • Veugelers, W.M.M.H., Derriks, M.., de Kat, E. & Leenders, H. (2007). Dimensies van morele ontwikkeling. (extern rapport, De Pedagogische Dimensie, no 51). Amsterdam: Universiteit van Amsterdam - ILO
  • Veugelers, W.M.M.H., Kat, E. de & Derriks, M. (2007). Gevoel van erkenning rm binding bij jongeren. (extern rapport, De Pedagogische Dimensie, no 50). Amsterdam: Universiteit van Amsterdam

2006

Artikel in tijdschrift

  • Veugelers, W.M.M.H. (2006). Democratie leren. Pedagogische Studiën, 83 (2), 156-166.
  • Veugelers, W.M.M.H., Derriks, M. & Kat, E. de (2006). Education and major cultural incidents. 11 september and Dutch education. Journal of Peace Education, 3 (2), 235-249.

Hoofdstuk in boek

  • Veugelers, W.M.M.H., Kat, E. de & Leenders, H. (2006). Moral Education and Teacher Education. In F. K. Oser, F. Achtenhagen & U. Renold (Eds.), Competence Oriented Teacher Training (pp. 251-261). Rotterdam
  • Veugelers, W.M.M.H. & Suransky, A.C. (2006). Levensloop en educatie. In J. Dohmen & F. de Lange (Eds.), Moderne levens lopen niet vanzelf (pp. 167-180). Amsterdam: Humanistic University Press
  • Veugelers, W.M.M.H. (2006). Morele vorming: een opvatting vanuit een humanistisch perspectief. In B. Muynck & P. Vos (Eds.), Leren voor het leven (pp. 82-90). Amsterdam: Buijten & Schipperheijn Motief

Rapport - extern rapport

  • Veugelers, W.M.M.H. (2006). Waardenvormende dialogen in het onderwijs. (extern rapport, De Pedagogische Dimensie, no 46). Amsterdam: Universiteit van Amsterdam / ILO

2005

Artikel in tijdschrift

  • Veugelers, W.M.M.H. (2005). Networks of teachers or teachers caught in networks. Journal of Educational Change, 6 (3), 284-291.

Boek

  • Veugelers, W.M.M.H. & Kat, E. de (2005). Identiteitsontwikkeling in het openbaar onderwijs. Antwerpen / Apeldoorn: Garant

Hoofdstuk in boek

  • Kluveld, A. & Veugelers, W.M.M.H. (2005). Teen Life in the Netherlands. In S.R. Steinberg (Ed.), Teen Life in Europe (Teen Life around the world) (pp. 169-184). Westport CT USA: Greenwood Press
  • Veugelers, W.M.M.H. & Zijlstra, H. (2005). Keeping school networks fluid: networks in dialogue with educational change. In W.M.M.H. Veugelers & M.J. O' Hair (Eds.), Network Learning for Educational Change (pp. 33-51). Maidenhead: Open University Press
  • Veugelers, W.M.M.H. & O' Hair, M.J. (2005). Networking for learning and change. In W.M.M.H. Veugelers & M.J. O' Hair (Eds.), Network learning for educational change (pp. 211-222). Maidenhead: Open University Press
  • Veugelers, W.M.M.H. & Bosman, R. (2005). Onderwijssociologische perspectieven op het curriculum. In R. Bosman & W.M.M.H. Veugelers (Eds.), OOMO reeks (OOMO reeks) (pp. 9-17). Antwerpen / Apeldoorn: Garant
  • Veugelers, W.M.M.H. & O' Hair, M. John (2005). The case for Network Learning. In M.J. O' Hair (Ed.), Professional Learning (pp. 1-16). Maidenhead England: Open University Press

Boekredactie

  • Veugelers, W.M.M.H. & Bosman, R. (Ed.). (2005). De strijd om het curriculum (OOMO). Antwerpen / Apeldoorn: Garant
  • Veugelers, W.M.M.H. & O' Hair, M. John (Ed.). (2005). Network Learning for Educational Change (Professional Learning). Maidenhead Engeland: Open University Press

Rapport - extern rapport

  • Veugelers, W.M.M.H., Derriks, M. & Kat, E. de (2005). Actieve participatie leerlingen en burgerschapsvorming. (extern rapport, De Pedagogische Dimensie). Amsterdam: Universiteit van Amsterdam - ILO
  • Veugelers, W.M.M.H., Brink, G. van der & Engelen, van E. (2005). Stedelijk Burgerschap. (extern rapport). Den Haag: NWO-STIP

2004

Artikel in tijdschrift

  • Veugelers, W.M.M.H. (2004). Between control and autonomy. Journal of Educational Change, 5 (2), 141-160.

Boek

  • Roede, E., Veugelers, W.M.M.H. & Klaassen, C. (2004). Tussen wens en werkelijkheid. De pedagogische dimensie van de school. Antwerpen/Apeldoorn: Garant

Hoofdstuk in boek

  • Dam, G. ten, Wardekker, W., Miedema, S. & Veugelers, W.M.M.H. (2004). De kern van het onderwijs en de lerarenopleiding in theoretisch perspectief. In G. ten Dam, W.M.M.H. Veugelers, W. Wardekker & S. Miedema (Eds.), Pedagogisch opleiden (Pedagogisch opleiden) (pp. 21-52). Amsterdam: SWP
  • Veugelers, W.M.M.H. & Zijlstra, H. (2004). Networks of Schools and Constructing Citizenship in Secondary Education. In I.F. Goodson & F. Hernandez (Eds.), Social Geographies of Educational Change (Social Geographies of Educational Change) (pp. 65-78). Dordrecht: Kluwer Academic Publishers
  • Veugelers, W.M.M.H. (2004). Possible futures envisioned by student mentees. In F.K. Kochan & J.T. Pascarelli (Eds.), Global Perspectives on Mentoring (Global Perspectives on Mentoring) (pp. 39-52). Greenwich USA: Information Age Press
  • Wardekker, W., Dam, G. ten, Miedema, S. & Veugelers, W.M.M.H. (2004). De pedagogische taak van het onderwijs en de lerarenopleiding. In G. ten Dam, W.M.M.H. Veugelers, W. Wardekker & S. Miedema (Eds.), Pedagogisch opleiden (Pedagogisch opleiden) (pp. 9-19). Amsterdam: SWP

Boekredactie

  • Wardekker, W., Dam, G. ten, Veugelers, W.M.M.H. & Miedema, S. (Ed.). (2004). Pedagogisch Opleiden. Amsterdam: SWP

Rapport - extern rapport

  • Derriks, M., Veugelers, W.M.M.H. & Kat, E. de (2004). Aandacht voor geestelijke stromingen in het Openbaar Onderwijs. (extern rapport, De Pedagogische Dimensie, no 34). Amsterdam: ILO Universiteit van Amsterdam
  • Veugelers, W.M.M.H., Derriks, M. & Kat, E. de (2004). Onderwijs en ingrijpende maatschappelijke gebeurtenissen. (extern rapport, De Pedagogische Dimensie, no 31). Amsterdam: ILO Universiteit van Amsterdam

2003

Artikel in tijdschrift

  • Veugelers, W.M.M.H. & Kat, E. de (2003). The Moral Task of Teachers according to Students, Parents and Teachers. Educational Research and Evaluation, 9, 2003 (1), 75-91.
  • Veugelers, W.M.M.H. & Vedder, P. (2003). Values in Teaching. Teachers and Teaching, 9, 2003 (4), 377-389.

Hoofdstuk in boek

  • Veugelers, W.M.M.H. & Kat, E. de (2003). De pedagogische opdracht van HAVO en VWO. In Rupp J.C.C. & W.M.M.H. Veugelers (Eds.), Moreel-politieke heroriëntatie in het onderwijs (pp. 191-210). Leuven/Apeldoorn: Garant
  • Veugelers, W.M.M.H. & Kat, E. de (2003). Moral and Democratic Education in Secondary Schools. In W.M.M.H. Veugelers & F.K. Oser (Eds.), Teaching in Moral and Democratic Education (pp. 193-214). Bern: Peter Lang

Boekredactie

  • Veugelers, W.M.M.H. (Ed.). (2003). Moreel-politieke heroriëtatie in het onderwijs. Leuven/Apeldoorn: Garant
  • Veugelers, W.M.M.H. & Oser, F.K. (Ed.). (2003). Teaching in Moral and Democratic Education. Bern/New York: Peter Lang

Inaugurele rede

  • Veugelers, W.M.M.H. (2003). Waarden en normen in het onderwijs. Zingeving en Humanisering: Autonomie en sociale betrokkenheid. Utrecht: Universiteit voor Humanistiek

2002

Artikel in tijdschrift

  • Veugelers, W.M.M.H. & de Kat, E. (2002). Student Voice in School Leadership. Journal of School Leadership, 1, 97-108.
  • Veugelers, W.M.M.H. (2002). What Goes on in a Network? Some Dutch Experiences. International Journal of Leadership in Education, 2002 (2), 163-174.