Deze website maakt gebruik van cookies

De wereld in de klas (afgerond)


  • Looptijd: 2016-2018
  • Status: afgerond

Onderzoekers van de Marnix Academie, de iPabo en de Universiteit van Humanistiek hebben op twee basisscholen onderzoek gedaan naar de kennis, kunde en kwaliteiten van leerkrachten om van klassen waarin kinderen van nieuwkomers instromen leergroepen te maken, en hen samen de wereld en elkaar te laten ontdekken. 

Resultaten

De resultaten zijn gepresenteerd in de publicatie De wereld in de klas. Hoe leerkrachten leerlingen uitdagen elkaars wereld en de wereld daar buiten te ontdekken onder redactie van Bas van den Berg en Isolde de Groot.


PDF-bestandDownload rapport

Beschrijving

In het tweejarig onderzoeks- en ontwikkelproject is door collega’s van de iPabo, de Universiteit van Humanistiek en de Marnix Academie onderzoek gedaan naar de kennis, kunde en kwaliteiten die leerkrachten basisonderwijs hebben om van klassen waarin kinderen van nieuwkomers instromen, leergroepen te maken. 


Zij stimuleren alle kinderen om met elkaar zowel de rijke en wijde buitenwereld als ook elkaars leef- en belevingswereld te ontdekken. Als deze leerlingen uitstromen naar regulier vervolgonderwijs gaan zij als meer zelfbewuste, nieuwsgierige en creatieve leerlingen de wijde wereld in en voelen zij zich in staat om in die wereld beter hun weg te vinden. 


De leerkrachten van de Olympiaschool in Amsterdam en van de Bloemberg in Nijmegen zijn er meesters /meesteressen in om leerlingen op hun zoektocht te ondersteunen. Tijdens een symposium in november 2018 werd de PDF-bestandpublicatie gepresenteerd met de uitkomsten gepresenteerd.


Dit project werd gestart vanuit een bestaand kader voor onderzoek en ontwikkeling, het Centre of Expertise Persoonlijk Meesterschap (CEPM) genoemd. 

Onderzoekers

De CEPM projectgroep bestond uit de leden:

  • Dr. Bas van den Berg ((Marnix Academie tot september 2018), projectleider 
  • Dr. Isolde de Groot (UvH)
  • Dr. Martien Schreurs (UvH)
  • Prof. dr. Laurens ten Kate (UvH)
  • Jurre Verveld ( student UvH)
  • Sylwin Cornielje (student UvH)
  • Dr. Monique Leijgraaf (iPABO)
  • Drs. Kees Meijlink ( Marnix Academie, tot oktober 2017)
  • Drs. Ada van Dalen (Marnix Academie, expert onderwijs aan nieuwkomers vanuit het MOC)

Partners

  • Marnix Academie
  • iPABO

In dit tweejarig onderzoeks- en ontwikkelproject is door collega’s van de iPabo, de Universiteit van Humanistiek en de Marnix Academie onderzoek gedaan naar de kennis, kunde en kwaliteiten die leerkrachten basisonderwijs hebben om van klassen waarin kinderen van nieuwkomers instromen, leergroepen te maken.