Deze website maakt gebruik van cookies

Dr. Isolde de Groot

Isolde de Groot
Functie

Assistant Professor

Telefoon

030-2390140

Titulatuur

Dr.

Organisatie

Leerstoel Educatie

Biografie

Isolde de Groot is universitair docent aan de Universiteit van Humanistiek, bij de leerstoelgroep Educatie. Zij promoveerde in 2013 op een narratief onderzoek naar het democratisch engagement van jongeren in Utrecht en werkte voorafgaand aan haar promotie enkele jaren als docent levensbeschouwing en maatschappijleer in het Voortgezet onderwijs. Tijdens haar promotie was zij betrokken bij diverse internationale onderzoeken op het gebied van burgerschapseducatie (RIAIPE; Active Citizenship in Europe research project). Sindsdien deed zij onderzoek naar aandacht voor democratische waarden en participatie in beleid en praktijk van alle 28 EU landen (Teaching Common Values Study) en verkende zij welke ontwikkeling docenten maatschappijleer bevorderen in het onderwijs dat zij rond scholierenverkiezingen verzorgen. Ook deed zij onderzoek naar de theorie en praktijk van narratief vormingsonderwijs.

In verschillende onderzoeken houdt zij zich momenteel bezig met onderzoek naar onderwijs en professionalisering t.a.v. het bevorderen van het geloof in eigen kunnen op het gebied van maatschappelijke participatie (´civic & political efficacy’) van MBO studenten; toekomstbewustzijn van VMBO leerlingen; levensdoelen van studenten in het HO; democratische participatie in het VO; culturele responsief en verbindingsgericht onderwijs in het PO; en ‘teacher disclosure’: in hoeverre – en met welk doel - deel je als leraar je eigen mening, visie en/of zorgen?

Zij is redactielid van het wetenschappelijke Journal of Moral Education en het Journal of Social Sciences Education (JSSE). Daarnaast is/was zij lid van diverse netwerken op het gebied van burgerschapsonderwijs: het netwerk Onderwijs en Kritisch burgerschap; netwerk vakdidactici docentenopleidingen levensbeschouwing; Nederlandse en internationale netwerken voor Narratief Onderzoek (NNN; CNR) en Civic Education (CMEI, leerkring mensenrechteneducatie); het network for intercultural and social justice education (ECER); de SIG democratic citizenship education en de SIG Social Studies (AERA). Ook verzorgde zij van 2013 tot 2019 gastcolleges over democratisch burgerschapsonderwijs aan de Marnix academie.


Onderzoek

My research focusses on education for democracy and democratic citizenship development. Former and current projects concern:

  • Moral-political issues in Democratic Citizenship Education
  • Futuring capacities of young adolescents
  • Narrative learning and civic and worldview education
  • Democratic participation of students and democratic experiences in schools 
  • Meaningful citizenship education and mock elections (cofunded by a dutch Ngo, ProDemos) and UHS). 
  • WOU-study (researcher in practice-based research in 16 schools in Utrecht), funded by NWO
  • Meaningful and cultural responsive newcomer education (collaboration with Marnix Academie, I-Pabo en 2 primary schools, funded by Radiant and the UHS)


Selectie publicaties

De Groot, I., & Eidhof, B. (2019). Mock elections as a way to cultivate democratic development and a democratic school culture. London Review of Education, 17 (3): 362–382. DOI doi.org/10.18546/LRE.17.3.11
De Groot, I., Van den Berg, B., Leijgraaf, M., & Ten Kate, L. (2019). Bonding in Newcomer Education: An Empirical Exploration. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research, 18(5), 89-110. doi.org/10.26803/ijlter.18.5.7

De Groot, I. (2018). Political Simulations: An Opportunity for Meaningful Democratic Participation in Schools. Democracy and Education, 26(2), Article 3. Retrieved from democracyeducationjournal.org/home/vol26/iss2/3

Groot, I. de (2018). Pathways to strenghten multicultural education: a review Citizenship Education and Global Migration [Bespreking van het boek Citizenship Education and Global Migration. Implications for theory, research, and teaching]. Democracy and Education.

De Groot, I. (2017). Mock Elections in Civic Education: A Space for Critical Democratic Citizenship Development. Journal of Social Sciences Education, 16(3), 84-96. doi:10.4119/UNIBI/jsse-v14-4-i4-1426 

De Groot. I. (2017). Narrative learning for democratic citizenship identity: a theoretical framework. Educational Review, 2, 1-18.

 Veugelers, W., De Groot, I., Llomovatte, S., & Naidorf, J. (2017). Higher Education, Educational Policy and Citizenship Development. Education and Society, 35, 1, 27-42.

De Groot, I. (2016). Narratief Leren in Democratisch Burgerschapsonderwijs: Een Theoretisch Raamwerk. [Narrative Learning in Civic Education: A Theoretical Framework]. Pedagogiek, 36(1), 5-27

De Groot, I. & Veugelers, W. (2015). Why we need to question the democratic engagement that adolescents in Europe develop. Journal of Social Sciences Education, 14(4). 
doi:10.4119/UNIBI/jsse-v14-4-i4-1426 

De Groot, I. & Veugelers, W. (2015) Educating for a thicker type of democratic citizenship: a conceptual exploration. Education and Society33(1), 5-27

De Groot, I., Goodson, I. & Veugelers, W.M.M.H. (2014).  Dutch Adolescents ’ Democratic Narratives: ‘I know what democracy means, not what I think of it’. Cambridge Journal of Education. 44(2): 271-292 (S)

De Groot, I. (2013). Adolescents Democratic Engagement: A Qualitative Study into the Lived Citizenship of Adolescents in the Dutch Democratic Pluralist Society. Dissertation. Utrecht: University of Humanistic Studies. 

De Groot, I., Goodson, I.F. & Veugelers, W. (2013) Dutch adolescents’ narratives of their citizenship efficacy: “Hypothetically, I could have an Impact”, Educational Review, March 5, DOI:10.1080/00131911.2013.768957. 

De Groot, I., Goodson, I.F. & Veugelers, W. (2012) Bridging the gap between Young People’s Civic Selves and Theoretical Positions on Democratic Citizenship Education, Curriculum and Teaching, 27(1): 21-41. 

De Groot, I. (2011). Why We Are Not Democratic Yet: The Complexity of Developing a Democratic Attitude. In W. Veugelers (Ed.), Education and Humanism. Linking Autonomy and Humanity (pp. 79-94). Rotterdam: Sense Publishers.



Bekijk de wetenschappelijke publicaties
Bekijk de vak- en populariserende publicaties



Onderwijs

-       Coordinator and lecturer ‘Life-course in context’ (BA)

-       Coordinator and lecturer ‘Professional identity and education’ (MA, Teacher Education program)

-       Coordinator and lecturer ‘Moral and Citizenship Education’ (MA)

-       Supervision of BA and MA theses

-       Supervision of Internships

-       Lecturer design research workshop, Graduate School (years 2-4)


Lidmaatschappen en functies

Raad van Advies IPAbo
Editorial Board Journal of Social Science Education (JSSE)
Editorial Board Journal of Moral Education (JME)
Coordinator  ‘Education for Democratic and Intercultural Citizenship’ (EDIC) program and partnership (Graduate level), funded by ERASMUS+ from 2013 to 2019)