Deze website maakt gebruik van cookies

Aandacht voor democratie en tolerantie in het voortgezet onderwijs van alle EU landen

Het Europees Parlement nam het initiatief voor een onderzoek naar de vraag hoe in het voortgezet onderwijs in de Europese landen aandacht wordt besteed aan de waarden democratie en tolerantie. Het onderzoek werd uitgevoerd door de Universiteit voor Humanistiek, onder leiding van prof. dr. Wiel Veugelers. 


Het onderzoek bestaat uit een studie naar het beleid in alle EU-landen en case-studies in 11 Europese landen case-studies naar de praktijk van aandacht voor waarden als democratie en tolerantie. Het onderzoek werd uitgevoerd in samenwerking met universiteiten in 11 andere Europese landen en met experts uit alle 28 EU-landen.

Het onderzoek 
Teaching Common Values werd 29 juni 2017 gepresenteerd in het Europees parlement. Uit het onderzoek blijkt dat er niet alleen een kloof is tussen beleid en praktijk, maar ook in het beleid tussen algemene doelen en concrete maatregelen. Veel scholen besteden dan ook relatief weinig aandacht aan democratie en tolerantie. Het onderzoek laat echter ook zien dat landen een samenhangend en goed uitgewerkt beleid kunnen hebben en een gevarieerde en meer dialogische en democratische invulling aan Teaching Common Values kunnen geven. 


Het rapport pleit voor een verdere uitwerking van Teaching Common Values democratie en tolerantie en een uitwisseling van prakijken en ervaringen in landen en tussen landen.


Download het rapport van de site van het Europees parlement.


Veugelers, W., de Groot, I. & Stolk, V. (2017). Research for CULT Committee – Teaching Common Values in Europe, European Parliament, Policy Department for Structural and Cohesion Policies, Brussels. 



Het onderzoek bestaat uit een studie naar het beleid in alle EU-landen en case-studies in 11 Europese landen case-studies naar de praktijk van aandacht voor waarden als democratie en tolerantie.