Cookies

Deze website maakt gebruik van cookies. Wij verzoeken u om cookies te accepteren. Meer info

Dr. Vivianne Baur

Vivianne Baur
Functie

Universitair Docent binnen de master Zorgethiek en Beleid
Coördinator Premastertraject Zorgethiek en Beleid
Docentlid Opleidingscommissie

Assistant Professor Care Ethics

Titulatuur

Dr.

Organisatie

wetenschappelijk personeel, Leerstoel Zorgethiek

Biografie

Sterk geïnspireerd door een transformatief onderzoeksparadigma laat ik wetenschappelijk werken samenkomen met een commitment om verbinding en dialoog te creëren. Na mijn studie Cultuurwetenschappen aan de Universiteit Maastricht werkte ik als onderzoeker respectievelijk bij de Universiteit Maastricht, het VU Medisch Centrum en sinds maart 2015 bij de Universiteit voor Humanistiek als universitair docent.

Onderzoek

My research focuses on several topics that come together under the name of 'Coming back to Life', in which several care ethical concepts have a central place, such as embodiment/bodiliness, relational responsibilities, affectivity, meaning, and vulnerablity. 

Current topics are:

  • The body as source of (moral) knowledge. 
  • Care ethics and the global ecological and climate crisis.

Publicaties

a) Proefschrift

Baur, V.E. (2012). Participation & Partnership. Developing the influence of older people in residential care homes.'s-Hertogenbosch: Uitgeverij BOXPress.


b) Internationale publicaties

Duijs, S., Baur, V.E. & Abma, T.A. (2019). Why action needs compassion: creating space for experiences of powerlessness and suffering in participatory action research. Action Research, (ISSN 1476 7503). doi: 10.1177%2F1476750319844577.

Baur, V. E., Nistelrooij van, A.A.M., I., Vanlaere, L. (2017). The sensible health care professional: a care ethical perspective on the role of caregivers in emotionally turbulent practices. Medicine, Helath Care and Philosophy, DOI: 10.1007/s11019-017-9770-5
Abma, T.A. & Baur, V.E. (2014). User involvement in long-term care. Towards a relational care-ethics approach. Health Expectations, doi: 10.1111/hex.12202.
Boelsma, F., Baur, V.E., Woelders, S., Abma, T.A. (2014). "Small" things matter. Residents' involvement in practice improvements in long-term care facilities. Journal of Aging Studies, 31, 45-53.
Jansen, E., Baur, V.E., De Wit, M., Wilbrink, N., Abma. T.A. (2014). Co-designing collaboration: Using a partnership framework for shared policymaking in geriatric networks. Action Research, accepted for publication November 2014.
Baur, V.E., Abma,T.A., Boelsma, F., Woelders, S.(2013). Pioneering partnerships. Resident involvement from multiple perspectives. Journal of Aging Studies, 27, 358-367.
Bindels, J., Baur, V.E., Cox, K., Heijng, S., Abma, T.A. (2013). Older people as co-researchers: a collaborative journey. Ageing & Society, DOI: 10.1017/S0144686X12001298, p. 1-23.
Baur, V.E. & Abma, T.A. (2012). 'The Taste Buddies': Participation and empowerment in a residential care home.Ageing & Society, 32(6): 1055-1078.
Baur, V.E., Abma, T.A. & Baart, I. (2012). 'I stand alone.'An ethnodrama about the (dis)connections between a client and professionals in a residential care home. Health Care Analysis, DOI 10.1007/s10728-012-0203-6.
Abma, T.A. & Baur, V.E. (2012). Seeking connections, creating movement: The power of altruistic action. Health Care Analysis, DOI 10.1007/s10728-012-0222-3
Baur, V.E. & Abma, T.A. (2011). Resident councils between lifeworld and system. Is there room for communicative action? Journal of Aging Studies, 25, 390-396.
Baur, V.E., Abma, T.A., & Widdershoven, G.A.M. (2010). Participation of marginalized groups in evaluation: mission impossible? Evaluation & Program Planning, 33 (3), 238-245.
Baur, V.E. (2010). Book review. D.M. Mertens. Transformative research and evaluation. Evaluation & Program Planning, 33 (3), 276-277.
Baur, V.E., Elteren of, A.H.J., Nierse, C.J. & Abma, T.A. (2010). Dealing with distrust and power dynamics. Asymmetric Relations Between stakeholders in evaluation. Evaluation, 16 (3), 233-248.
Baur, V.E. & Abma, T.A. (2014). Responsive evaluation in practice: dealing with asymmetric relations between stakeholders. In Goodyear, L.. et al (eds.). (Forthcoming 2014). Qualitative Inquiry in Evaluation: From Theory to Practice- Research Methods for the Social Sciences.
Abma, T.A., Baur, V.E., Molewijk, A.C. & Widdershoven, G.A.M. (2010). Inter-ethics. Towards an interactive and interdependent bioethics. Bioethics, 24 (5), 242-255. 


c) Nederlandstalige publicaties


Baur, V.E. & Abma, T.A. (2013). Participatie met de P van Partnerschap: empowerment in ouderenzorginstellingen. In C.Dedding & M. Slager (Red.) De rafels van participatie in de gezondheidszorg. Den Haag: Boom Lemma, p. 74-86.
Baur, V.E. & Abma, T.A. (2010). Relationeel empowerment door dialoog. Cliëntenraden en managers in de ouderenzorg. In Schuiling, G., Vermaak, H. & Tours, H. (Eds.) Leren door dialoog. Als leren het antwoord is, wat is dan de vraag? Kluwer, p.285-303.
Baur, V.E. & Abma, T.A. (2010). Relationeel empowerment door dialoog. Cliëntenraden en managers in de ouderenzorg. In Abma, TA, Fish, M., Molewijk, B. & Widder, G. (Ed.) Reflection and Participation in Health Care. Den Haag: Boom Lemma Publishers, p.209-225.  
Baur, V., Abma, T., Bausler, E., Claessens, G., Rassin, A., ‘Kletsen over anderen ontaardt snel in pesten’. De Volkskrant, 20 August 2010.
Baur, V., Abma, T., Bausler, E., Claessens, G., Rassin, A., ‘Zorgtehuis geen school’. Dagblad De Limburger, 24 August 2010.
Baur, V.E. & Abma, T.A. (2009). Samen aan de slag met medezeggenschap. Zorgvisie Nieuwsbrief, number 30/31, July 24, 2009.
Baur, V.E., Abma, T.A. & Widder, G.A.M. (2007). Cliëntenraad meer dan klachtenclub? Geron, Volume 9 (3), p.57-60.

selection of publications

Expertise

Participatief Actieonderzoek
Responsieve Evaluatie
Transformatief onderzoeksparadigma

Onderwijs

ZEB-20 Ethische competenties in zorg- en welzijnsinstellingen
ZEB-40 Theorieën van zorgethisch onderzoek
ZEB-61 Veldonderzoek
ZEB-51 Actualiteitencollege: zorgethisch analyseren
ZEB-70 Afstudeeronderzoek master Zorgethiek en Beleid 

Lidmaatschappen en functies

Docentlid Opleidingscommissie
Coördinator Premastertraject Zorgethiek en Beleid