Cookies

Deze website maakt gebruik van cookies. Wij verzoeken u om cookies te accepteren. Meer info

Democratie leren door filosoferen: minisymposium over filosoferen met kinderen

Filosoferen met kinderen wordt steeds meer gezien als een activiteit die bijdraagt aan democratische vorming. Is dat ook zo? Wat leren ze dan? En wat gebeurt er tijdens het filosoferen met kinderen? Rob Bartels promoveerde vorig jaar op een onderzoek naar het curriculum ‘filosoferen met kinderen’ op de basisschool op verschillende niveaus. Op 7 oktober 2014 verzorgt hij de inleiding van het eerste mini symposium in een reeks, georganiseerd door het Centrum voor Humanistische Vorming en de sectie Educatie van de Universiteit voor Humanistiek.

Met deze symposia willen HVO en UvH beleid, theorie, praktijk en onderzoek van educatie en vorming bevorderen.

Het thema van dit eerste symposium op 7 oktober is Filosoferen met kinderen: Democratie leren door filosoferen

Rob Bartels van Hogeschool InHolland en verbonden aan het Centrum voor Kinderfilosofie verzorgt de inleiding. Rob promoveerde in 2013 aan de Universiteit voor Humanistiek op een onderzoek naar theorie en praktijk van filosoferen met kinderen. Zijn promotieonderzoek ging in op de idealen, het idee achter het filosoferen, op de feitelijke vormgeving en uitvoering van het filosoferen en de door de leraren en kinderen zelf gerapporteerde leereffecten ten aanzien van hun denken, dialoog en het omgaan met verschillen. Lees meer over het promotieonderzoek>

Vervolgens is er een bijdrage van Erwin de Vos.  Hij geeft filosoferen met kinderen op een basisschool en zal spreken over zijn praktijk.

Alexandra Bronsveld, onderwijskundig medewerkster bij het Centrum voor  Humanistische Vorming (HVO), zal in haar bijdrage ingaan op de relatie van filosoferen met kinderen en HVO.

Discussie

Na afloop borrel.

Voorzitter: Wiel Veugelers, hoogleraar Educatie UvH en bijzonder hoogleraar HVO

Iedereen is welkom.

Het eerste symposium is op dinsdag 7 oktober, 15.30-18.00 uur
Universiteit voor Humanistiek.
Kromme Nieuwegracht 29 Utrecht, zaal 0.38

Het volgende symposium is op dinsdag 18 november, 15.30-18.00 en zal gaan over mensenrechteneducatie.

De afbeelding is van het Centrum voor Kinderfilosofie.


Filosoferen met kinderen wordt steeds meer gezien als een activiteit die bijdraagt aan democratische vorming. Is dat ook zo? Wat leren ze dan? En wat gebeurt er tijdens het filosoferen met kinderen? Rob Bartels promoveerde vorig jaar op een onderzoek naar het curriculum ‘filosoferen met kinderen’ op de basisschool op verschillende niveaus. Op 7 oktober 2014 verzorgt hij de inleiding van het eerste mini symposium in een reeks, georganiseerd door het Centrum voor Humanistische Vorming en de sectie Educatie van de Universiteit voor Humanistiek.