Cookies

Deze website maakt gebruik van cookies. Wij verzoeken u om cookies te accepteren. Meer info

Bram Eidhof in Nieuwsuur: Scholen moeten beter toegerust worden om les te geven in burgerschap


10 november 2020


Naar aanleiding van de moord op de Franse leerkracht Samuel Paty staat het burgerschapsonderwijs weer hoog op de politieke agenda. Maar het bespreken in de klas van politiek gevoelige onderwerpen en het gebruik van spotprenten hierbij vraagt van scholen en docenten een rol waarin zij beter ondersteund moeten worden, vindt Bram Eidhof, universitair docent Burgerschapseducatie aan de Universiteit voor Humanistiek. “Het moet duidelijker zijn wat er van deze lessen wordt verwacht.” Hij licht dit toe in het programma Nieuwsuur.


Maandag 9 november werd het wetsvoorstel over Burgerschapslessen van onderwijsminister Arie Slob in de Tweede Kamer besproken. Het wordt wettelijk verplicht voor scholen om aandacht te besteden aan goed burgerschap, waarin de grondwet als uitgangspunt dient. “Het is historisch en een kleine doorbraak,” aldus Bram Eidhof, “maar het is ook onvoldoende. Dit is een dossier waar de Tweede Kamer eigenlijk al een eeuw mee worstelt. Politieke partijen komen maar heel moeizaam tot een gedeelde kern. In 2006 kwam er een wet op burgerschapsonderwijs. Maar in feite staat er in die wet alleen maar: ‘Scholen, doe iets.’ Dat is een beetje als een hardloopwedstrijd organiseren, maar geen parcours of finish willen neerzetten.’


De meeste scholen willen aandacht besteden aan burgerschapsonderwijs, veel leerlingen verwachten dat ze hier les in krijgen, daar ligt het doorgaans niet aan, aldus Bram Eidhof. Maar het is politiek Den Haag dat niet tot een duidelijke invulling kan komen van het onderwijs. “Het moet duidelijker zijn wat er van dit soort lessen wordt verwacht, hier moeten kwaliteitseisen aan gesteld worden.”


Dat is niet eenvoudig, maar wel noodzakelijk. “De waarden in onze grondwet kunnen botsen en als dat gebeurt, dán wordt het pas echt spannend en ingewikkeld. Dan gaan leerlingen soms ook echt heel veel moeite hebben met dit soort controversiële discussies. (…) Waar we leerlingen beter op kunnen toerusten is dat áls je ergens boos over bent en je vindt iets onrechtvaardig, dat je dan verschil kunt maken op een democratische manier.”


Bram Eidhof is adviseur, trainer en universitair docent Burgerschapseducatie aan de UvH. Hij publiceerde vorig jaar een handboek over Burgerschapsonderwijs voor het voortgezet onderwijs.  


Bekijk het hele interview op de website van de nos.

https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2355862-de-uitzending-van-9-november-coronavaccin-aandacht-voor-burgerschap-uitgestelde-zorg-sden.html

Naar aanleiding van de moord op de Franse leerkracht Samuel Patty staat het burgerschapsonderwijs weer hoog op de politieke agenda. Maar het bespreken in de klas van politiek gevoelige onderwerpen en het gebruik van spotprenten hierbij vraagt van scholen en docenten een rol waarin zij beter ondersteund moeten worden, vindt Bram Eidhof, universitair docent Burgerschapseducatie aan de Universiteit voor Humanistiek. “Het moet duidelijker zijn wat er van deze lessen wordt verwacht.” Hij licht dit toe in het programma Nieuwsuur.