Cookies

Deze website maakt gebruik van cookies. Wij verzoeken u om cookies te accepteren. Meer info

Vincent Stolk wint prijs voor historisch artikel over opvoeding en onderwijs

Vincent Stolk, promovendus aan de Universiteit voor Humanistiek, heeft de Maurice de Vroede prijs gewonnen voor zijn wetenschappelijke artikel over vormingsdoelen in het onderwijs van vrijdenkers in de negentiende eeuw. De Belgisch-Nederlandse vereniging voor de Geschiedenis van Opvoeding en Onderwijs reikt deze prijs elke vier jaar uit aan een jonge onderzoeker.

Het bekroonde artikel heeft als titel “‘De dageraad der natuurwetenschappen, ook in de volksschool'. Wetenschap, vormingsidealen en vrijdenken in het lager onderwijs (1855-1870)” en is gepubliceerd in Studium. Het gaat over een van de casussen uit zijn proefschrift. In dit artikel laat Vincent zien welke vormingsdoelen vrijdenkers en onderwijzers rond 1860 toekenden aan schoolvakken als ‘kennis der natuur’ en ‘vormleer’. Deze vakken werden in de nieuwe schoolwet van 1857 verplicht gesteld voor het onderwijs.


De prijs is voor de 5de keer uitgereikt en het is de eerste keer dat een Nederlander heeft gewonnen. De jury stond onder leiding van Mineke van Essen, hoogleraar pedagogiek aan de Universiteit van Groningen.


Vincent Stolk zal zijn proefschrift ‘Tussen autonomie en humaniteit. De geschiedenis van levensbeschouwelijk humanisme in relatie tot opvoeding en onderwijs tussen 1850 en 1970’, op 14 september 2015 verdedigen.

Voor het artikel zie: http://www.gewina-studium.nl/index.php/studium/article/view/8192/8587.

Vincent Stolk, promovendus aan de Universiteit voor Humanistiek, heeft de Maurice de Vroede prijs gewonnen voor zijn artikel over vormingsdoelen in het onderwijs van vrijdenkers in de negentiende eeuw. De Belgisch-Nederlandse vereniging voor de Geschiedenis van Opvoeding en Onderwijs reikt deze prijs elke vier jaar uit aan een jonge onderzoeker.