Cookies

Deze website maakt gebruik van cookies. Wij verzoeken u om cookies te accepteren. Meer info

Hulp nodig bij lessen over politiek bewustzijn? Download nu lesmateriaal!

16 februari 2017


Hoe gaan jongeren om met hun stemrecht, en denken ze wel eens na over hun eigen politieke identiteit? Docent onderzoeker Isolde de Groot en afgestudeerde Susan Curvers ontwikkelden twee lessen om met middelbare scholieren in de bovenbouw havo/vwo na te denken over het belang van stemrecht, en hun eigen politieke identiteit. De lessen zijn hieronder te downloaden. 




Isolde de Groot promoveerde een aantal jaar geleden op een onderzoek naar democratische betrokkenheid van jongeren. Het afgelopen jaar verrichtte zij een verkennend en kwalitatief onderzoek naar het onderwijs over scholierenverkiezingen (mede gefinancierd door ProDemos). Uit het onderzoek kwam naar voren dat er mogelijk meer aandacht besteed kan worden aan het bevorderen van aspecten van politieke identiteit. Denk aan politieke vriendschap, het idee dat je invloed kunt uitoefenen op politieke besluitvormingsprocessen, een eigen visie op goed samenleven, of op het belang van stemmen, en wat je eigen plek is in verschillende politieke gemeenschappen. 


Om dit type onderwijs te ondersteunen ontwikkelden De Groot en Curvers twee lessen (zie hieronder). Beide lessen richten zich op het bevorderen van aspecten van politieke identiteit, en zijn bestemd voor leerlingen van bovenbouw havo/vwo.


De resultaten van het verkennende onderzoek van Isolde de Groot worden binnenkort gepubliceerd in Maatschappij en Politiek, Waardenwerk en het academische tijdschrift Social Science Education. Rond de verkiezingen van maart 2017 zal ze middels survey-onderzoek bij een grotere groep docenten onderzoeken hoe zij aandacht besteden aan de verkiezingen (in samenwerking met Prodemos).




Korte informatie over de lessen:


1 De stem van de jeugd

In Nederland hebben jongeren stemrecht wanneer ze 18 jaar oud zijn. Vanaf die leeftijd kunnen ze zich ook verkiesbaar stellen. Tijdens deze les verkennen leerlingen hoe jongeren omgaan met deze rechten, zowel in Nederland als wereldwijd. Daarnaast maken leerlingen kennis met andere mogelijkheden die jongeren hebben om hun stem te laten horen.


2 Politiek: overal en voor iedereen!

Politiek, dat is iets waar politici in Den Haag mee bezig houden…maar dat niet alleen. Als we politiek breder opvatten kunnen we ook de school als een politieke gemeenschap beschouwen. Wat betekent politiek in deze setting? En welke rol kunnen leerlingen spelen in politieke processen op school? Tijdens deze les maken leerlingen door middel van vragen en opdrachten kennis met een brede opvatting van politiek en ontwikkelen zij ideeën over de verschillende rollen die zij in de school als politieke gemeenschap kunnen spelen.


Hoe gaan jongeren om met hun stemrecht, en denken ze wel eens na over hun eigen politieke identiteit? Docent onderzoeker Isolde de Groot en oud- studente en educatief projectleider Susan Curvers ontwikkelden twee lessen om met middelbare scholieren in de bovenbouw havo/vwo na te denken over het belang van stemrecht, en hun eigen politieke identiteit. De lessen zijn nu te downloaden van de website.