Deze website maakt gebruik van cookies

Wetenschappelijke publicaties Gert Biesta

Hieronder wordt een overzicht getoond van alle wetenschappelijke publicaties. Hoewel oraties, externe rapporten, boekbesprekingen en de redactie van bundels en themanummers van tijdschriften formeel niet (langer) tot de wetenschappelijke publicaties worden gerekend, zijn deze wel in dit overzicht opgenomen voor zover ze bedoeld zijn voor wetenschappelijk onderzoekers.

Er is ook een overzicht van de vak- en populariserende publicaties.


overzicht Wetenschappelijke publicaties

2020

Artikel in tijdschrift

  • Biesta, G.J.J. (2020). Can the prevailing description of educational reality be considered complete? On the Parks-Eichmann paradox, spooky action at a distance, and a missing dimension in the theory of education. Policy Futures in Education (online), 18, 1011-1025.
  • Biesta, G.J.J. (2020). Perfect education, but not for everyone: On society’s need for inequality and the rise of surrogate education. Zeitschrift fur Padagogik, 66, 8-14.

Boek

  • Biesta, G.J.J. (2020). Educational research: An unorthodox introduction. London: Bloomsbury
  • Howard, P., Saevi, T., Foran, A. & Biesta, G.J.J. (2020). Phenomenology and educational theory in conversation: Back to education itself. London New York: Routledge

Hoofdstuk in boek

  • Biesta, G.J.J. (2020). De pedagogische opdracht van het onderwijs. Over kwaliteit, volwassenheid en democratie. In C. Hermans (Ed.), Waar is het onderwijs goed voor? Anders denken over onderwijs (pp. 101-118). Eindhoven: DAMON
  • Biesta, G.J.J. (2020). On the givenness of teaching: Encountering the educational phenomenon. In P. Howard, T. Saevi, A. Foran & G.J.J. Biesta (Eds.), Phenomenology and educational theory in conversation: Back to education itself (pp. 11-12). London New York: Routledge

2019

Artikel in tijdschrift

  • Biesta, G.J.J. & Säfström, C.A. (2019). Menntaávarpið. (Icelandic translation of: A manifesto for education.). NETLA-Online journal of Pedagogy and Education. doi: 10.24270/netla.2019.5
  • Biesta, G.J.J. (2019). Reclaiming teaching for teacher education: Towards a spiral curriculum. Beijing International Review of Education, 1, 259-272.
  • Biesta, G.J.J. (2019). Religious education, a matter of understanding? Reflections on the final report of the Commission on Religious Education. Journal of Beliefs & Values, 40, 55-63. doi: 10.1080/13617672.2018.1554330
  • Biesta, G.J.J. (2019). Should teaching be re(dis)covered? Introduction to a symposium. Studies in philosophy and education, 38, 549-553. doi: 10.1007/s11217-019-09667-y
  • Biesta, G.J.J. (2019). Teaching for the possibility of being taught: World-centred education in an age of learning. English E-journal of the Philosophy of Education, 4, 55-69.
  • Biesta, G.J.J. (2019). The uninterrupted life is not worth living. On religious education and the public sphere. Zeitschrift fur Padagogik, 71, 173-185. doi: 10.1515/zpt-2019-0021
  • Biesta, G.J.J. (2019). What is the educational task? Arousing the desire for wanting to exist in the world in a grown-up way. Pedagogia y Saberes, 50, 51-61.
  • Biesta, G.J.J. (2019). What kind of society does the school need? Redefining the democratic work of education in impatient times. Studies in philosophy and education, 38, 657-668. doi: 10.1007/s11217-019-09675-y
  • Biesta, G.J.J. (2019). Why educational research should not just solve problems, but should cause them as well. British Educational Research Journal, 45, 1-4. doi: 10.1002/berj.3509

Boek

  • Biesta, G.J.J. (2019). Obstinate education: Reconnecting school and society (Series Educational Futures, Volume 72). Leiden: Brill Sense
  • Biesta, G.J.J. & Ahlström, L. (2019). Undervisningens återkomst. Stockholm: Natur & Kultur

Hoofdstuk in boek

  • Biesta, G.J.J. (2019). En indvending mod læringens politik. In K. Illeris (Ed.), 15 aktuelle læringsteorier (pp. 257-576). Frederiksberg: Samfundslitteratur
  • Biesta, G.J.J. (2019). How have you been? On existential reflection and thoughtful teaching. In R. Scott Webster & J.D. Whelen (Eds.), Rethinking reflection and ethics for teachers (pp. 117-130). Heidelberg: Springer
  • Biesta, G.J.J. (2019). Reclaiming teaching for teacher education: Towards a spiral curriculum. In S. Doff (Ed.), Spannungsgelder der Lehrerbildung. Beiträge zu einer Reformdebatte (pp. 17-28). Bad Heilbrunn: Verlag Julius Klinkhardt
  • Biesta, G.J.J. (2019). What if? Art education beyond expression and creativity. In R. Hickman, J. Baldacchino, K. Freedman, E. Hall & N. Meager (Eds.), International Encyclopedia of Art and Design Education. London / new York: Taylor & Francis

2018

Artikel in tijdschrift

  • Biesta, G.J.J. (2018). Tijd voor pedagogiek: Over de pedagogische paragraaf in onderwijs, opleiding en vorming. Pedagogiek, 38, 49-70.

Boek

  • Biesta, G.J.J. (2018). De terugkeer van het lesgeven. Culemborg: Phronese

Hoofdstuk in boek

  • Biesta, G.J.J. (2018). Onderwijs maakt vrij - en wat dan ? In I. Geerinck & R. Wouters (Eds.), Een deliberatie over onderwijsvrijheid (pp. 207-216). Amsterdam: LannooCampus
  • Biesta, G.J.J. (2018). The duty to resist: Redefining the basics for today's schools. In B. Heys, M. Matthes, L. Pulkkinen & C. Clouder (Eds.), Improving the Quality of childhood in Europe volume 7. Brussels: Alliance for Childhood Network Foundation

Inaugurele rede