Deze website maakt gebruik van cookies

Jasmijn Peskens

Change Communication and Training Lead bij Heineken


'Ik was negentien en overwoog meerdere studies: Psychologie, Filosofie, Religie en Sociologie aan de Universiteit van Utrecht. In die tijd las ik in een tijdschrift ‘De mooiste studie is de mens’, en eigenlijk was ik toen al verkocht. 


Tijdens de open dag voelde het meteen goed. Het is een kleinschalige universiteit, maar wat me nog meer aansprak was de menselijke benadering. Dat je menselijk gedrag onderzoekt en daarbij rekening houdt met je eigen filter. Er zijn natuurlijk veel studies waarin menselijk gedrag wordt bestudeerd, maar al die studies gaan uit van objectieve observatie. Daar geloof ik niet in. Iedereen kijkt door zijn eigen bril. 


Wat wil je daar dan mee worden? Ik werd helemaal gek van die vraag. Ik zei altijd maar geestelijk verzorger, want dat is in principe ook waarvoor je wordt opgeleid. Als ik terugkijk snap ik wel dat ik bij een bedrijf als Heineken terecht ben gekomen. Veel medestudenten wilden bij een NGO werken, of in de zorg, maar ik wilde weten hoe ik mijn kennis bij een commerciële organisatie zou kunnen inzetten. Want daar liggen grote kansen voor verandering. 


Het leuke van de bachelor is dat het twee hele extreme kanten heeft. Aan de ene kant is het high over filosofisch, maar het is ook heel praktisch. Gespreksvaardigheden bijvoorbeeld. Daar heb ik nog dagelijks plezier van. Ik luister altijd tussen de regels door, vraag me altijd af: Wat zegt iemand nou echt? Goed luisteren is wel een kwaliteit van studenten Humanistiek. Als je dat doet kan je ook veel beter denken. Mensen oordelen zo snel, tijdens deze studie leer je dat af. Je leert dat mensen vaak iets anders bedoelen dan je in eerste instantie denkt, omdat ze een ander referentiekader hebben dan jijzelf. 


Een master van drie jaar. Dat leek natuurlijk echt belachelijk! Maar toch ben ik eraan begonnen. Na mijn bachelor heb ik twee jaar gewerkt als bedrijfstrainer in communicatievaardigheden. Ik was hélemaal klaar met studeren. Maar na twee jaar werken wist ik wel zeker dat ik die driejarige master wilde doen. Het interessante is dat ik eigenlijk drie masters heb gedaan, inclusief een afstudeerstage én een afstudeerscriptie. 


Inmiddels ben ik Change Communication and Training Lead bij Heineken, dat klinkt mooi he? Het is een combinatie van drie functies. In alle drie die rollen word ik dagelijks geconfronteerd met de vragen: Hoe denken mensen, waar zijn ze mee bezig en hoe kun je dat beïnvloeden?


Het komende jaar ben ik bijvoorbeeld als educatiespecialist betrokken bij de ontwikkeling van honderdtwintig trainingen voor Heineken-medewerkers wereldwijd. Die trainingen worden gegeven door trainers in de drieëndertig verschillende landen waar Heineken zit. Vanuit Nederland help ik die trainers om de beste resultaten en gedragsveranderingen te creëren.'



Jesmijn Peskens is Change Communication and Training Lead bij Heineken. "Ik wilde weten hoe ik mijn kennis bij een commerciële organisatie zou kunnen inzetten. Want daar liggen grote kansen voor verandering."