Cookies

Deze website maakt gebruik van cookies. Wij verzoeken u om cookies te accepteren. Meer info

Abigail Kerr

Abigail Kerr

Twintig jonge denkers - met verschillende studieachtergronden – zetten ieder jaar hun tanden in een maatschappelijk probleem. Oud bachelorstudente Abigail Kerr was één van de deelnemers van deze Nationale DenkTank. Eind 2021 onderzocht de groep jongeren hoe ze de kwaliteit van het primair en voortgezet onderwijs en kansengelijkheid kunnen verbeteren. “We hebben samen meer dan 210 interviews afgenomen!”

Waarom wilde je deelnemen aan de Nationale Denktank ?

“Ik creëer graag kansen voor anderen, met name voor kinderen. Daarom sprak mij het thema van dit jaar erg aan. En ik vind het superleuk!" 

Wat heb je tot nu toe gedaan? 

"De organisatie vraagt je volledige inzet. Dat betekent dat ik andere dingen in mijn leven even op pauze heb gezet. En dat vier maanden lang! We komen steeds samen in Amsterdam. Als je hier niet woont, logeer je met andere deelnemers in een hotel. Je wordt professioneel begeleid en je volgt een strak programma. Eerst krijg je informatie aangereikt van allerlei experts, daarna ga je op onderzoek uit. Om ons te oriënteren, hebben we samen meer dan 210 interviews afgenomen. Die hebben we vervolgens weer nader onderzocht om de belangrijkste problemen te signaleren. En voor die problemen gaan we op zoek naar concrete oplossingen, die we ook weer mogen uitwerken. Ik hield me bezig met de vraag: Hoe versterken we de positie van de leraar? En hoe doen we dat op een duurzame manier, zodat ze hun primaire beroep blijven beoefenen, vooral daar waar hun inzet zo hard nodig is?"

Hoe heeft Humanistiek je hierbij geholpen? 

"Ik herken in mijn werk zó veel uit de bachelor Humanistiek! Om te beginnen zijn er allerlei inhoudelijke thema’s die terugkeren. Bijvoorbeeld hoe onze samenleving in elkaar zit en hoe systemen binnen een maatschappij kunnen zorgen voor in- en uitsluiting van groepen. Of bijvoorbeeld welke invloed onze huidige prestatiemaatschappij heeft op kansengelijkheid. Juist dat de studie zo breed was, blijkt nu goed van pas te komen.


Ook heb ik veel geleerd van de practica. Je gaat met twintig mensen plus begeleiding een intensief proces in. Ik kan me hierin goed staande houden. Waar ik om word geprezen, is mijn aandeel aan het groepsproces. Ik voel me verantwoordelijk voor het geheel en durf me hierover uit te spreken. Ik kan woorden geven aan wat er gebeurt in de groep en wat andere mensen denken, en doe dat op een constructieve manier. Zo blijft het gesprek met elkaar open, ook als er iets niet goed gaat. Ik heb geleerd kritisch te blijven en mezelf uit te spreken zonder met mijn hakken in het zand te gaan. Dat er in deze universitaire studie ruimte is om deze soft skills bij jezelf te ontwikkelen, is bijzonder. Ik heb er veel aan in de praktijk."

En hoe gaat het nu verder?

"We presenteren onze oplossingen op 14 december. Momenteel ben ik druk doende om een campagne te ontwerpen om mensen bewust te maken van de kansenongelijkheid in het onderwijs. De Nationale Denktank bestaat al vijftien jaar. Sommige van de oplossingen gaan echt werken  en nemen een vlucht. Ik vind het bijzonder om op zo’n manier bij te dragen aan een mooiere samenleving.”

Nationale DenktankMeer weten over de Nationale Denktank?

Kijk op de website van Nationale Denktank of  mail Abigail Kerr: a.kerr@nationale-denktank.nl.




Meer weten over de bachelor Humanistiek?


Kijk op onze website


Lees meer Verhalen uit de Praktijk

Abigail Kerr nam deel aan de Nationale DenkTank, een stichting die jonge denkers oplossingen laat ontwerpen voor maatschappelijke problemen. Ze volgde de bachelor Humanistiek, en herkent veel uit de opleiding in haar werk.