Direct naar inhoud

Vakgroep Grondslagen van Educatie

De vakgroep Grondslagen van Educatie richt zich op onderwijs en vorming. Hoe kunnen onderwijs en vorming er toe bijdragen dat mensen tot hun recht komen en floreren? En hoe kun je met onderwijs en vorming een bijdrage leveren aan het bevorderen van een humane samenleving?

De groep bestaat uit zowel theoretisch pedagogen en filosofen als empirisch onderzoekers, die hun onderzoek beginnen vanuit opvoedkundige, onderwijskundige en maatschappelijke vragen. Centrale thema’s zijn de relatie tussen levensbeschouwelijke, morele en burgerschapsvorming in het onderwijs, en de manier waarop deze bijdragen aan het floreren van leerlingen en studenten zelf. Ook werken onderzoekers samen met professionals, leerlingen en ouders aan de verbetering van onderwijspraktijken.

Voorzitter         

prof. dr. Doret de Ruyter, hoogleraar Educatie

Hoogleraren

prof. dr. Caroline Suransky, hoogleraar Onderwijs (diversiteit en inclusie)

Universitair docenten/ onderzoekers 
Promovendi     

Nick Hebbink

Externe promovendi    
Gastonderzoeker         

dr. Yvonne Leeman

Emeriti

prof. dr. Wiel Veugelers, hoogleraar Educatie