Vakgroep Grondslagen van Educatie
De vakgroep Grondslagen van Educatie richt zich op onderwijs en vorming. Hoe kunnen onderwijs en vorming er toe bijdragen dat mensen tot hun recht komen en floreren? En hoe kun je met onderwijs en vorming een bijdrage leveren aan het bevorderen van een humane samenleving?
De groep bestaat uit zowel theoretisch pedagogen en filosofen als empirisch onderzoekers, die hun onderzoek beginnen vanuit opvoedkundige, onderwijskundige en maatschappelijke vragen. Centrale thema’s zijn de relatie tussen levensbeschouwelijke, morele en burgerschapsvorming in het onderwijs, en de manier waarop deze bijdragen aan het floreren van leerlingen en studenten zelf. Ook werken onderzoekers samen met professionals, leerlingen en ouders aan de verbetering van onderwijspraktijken.
Voorzitter
prof. dr. Doret de Ruyter, hoogleraar Educatie
Hoogleraren
prof. dr. Caroline Suransky, hoogleraar Onderwijs (diversiteit en inclusie)
Universitair docenten/ onderzoekers
Promovendi
Externe promovendi
- Deanne Marie Boisvert
- Peter Elshout
- Lize-Mari Mitchell
- Heleen Simonsz
- Elizabeth Thomas
- Janeke Wienk
Gastonderzoeker
Emeriti
prof. dr. Wiel Veugelers, hoogleraar Educatie
 
												 
												 
												 
												