Direct naar inhoud

Gezondheid en welzijn

Hoe we zorg, welzijn en educatie organiseren, is nooit neutraal. Achter elke keuze in beleid of praktijk zitten normatieve aannames: ideeën over wat goed is, wat telt, en wie gehoord wordt. Die keuzes raken iedereen in het veld – van zorgverleners tot cliënten en bewoners van instellingen, van formele tot informele zorgverleners, van leraren tot leerlingen.

Binnen dit thema kijken we met een zorg-ethisch en humanistisch oog naar die onderliggende waarden. We richten ons op de vaak onzichtbare of ongehoorde ervaringen van mensen in kwetsbare posities. Denk aan mensen die te maken hebben met lichamelijke of geestelijke gezondheidsproblemen, armoede, trauma, chronische ziekte, moreel lijden (moral injury) of eenzaamheid.

Ook onderzoeken we ideeën over het goede leven, wat ook wel floreren wordt genoemd, en manieren waarop mensen aan elkaars floreren kunnen bijdragen. Met zowel theoretisch als praktijkgericht onderzoek proberen we te begrijpen hoe zingeving, ethiek en dagelijkse ervaringen samenkomen.

Alle onderzoeksthema’s