Korte omschrijving
Het afgelopen decennium zagen we wereldwijd steeds meer oproepen om slachtoffers te erkennen van grootschalige mensenrechtenschendingen, zoals die van koloniaal geweld, mislukte vredesmissies, (seksueel) misbruik en ecocide. De leerstoel vult de klassieke benadering van Transitional Justice aan met historisch onrecht en bestudeert de sociale, economische, culturele en ecologische dimensies van grootschalige mensenrechtenschendingen. Het omvat typische en atypische gevallen (momenteel Nederland, Indonesië, Nigeria, Bosnië, Syrië).
De leerstoelgroep richt zich op het opkomende veld van Transformative Justice. Door middel van empirische benaderingen verkennen we de ervaringen van slachtoffers met verkeerd handelende instellingen, met als doel de 'oorzaken' van structureel en systemisch geweld te identificeren en te onderzoeken hoe deze kunnen worden aangepakt in erkennings- en herstelprocedures. Vanuit de interactie tussen systeem en leefwereld proberen we te begrijpen wanneer 'herstel' zou kunnen werken. Onder welke voorwaarden ontwikkelen daders en slachtoffers een nieuwe relatie tot elkaar? Onder welke voorwaarden stellen erkennings- en rechtvaardigheidsprocedures transformatie mogelijk? Hoe vinden we de juiste balans tussen verleden en toekomst?
Interdisciplinaire benaderingen
Ons werk bevindt zich op het snijvlak van allerlei disciplines, zoals geschiedenis, antropologie, Memory Studies, Transitional Justice, Social and political theory, Narratologie, Oral history, Gender- en postkoloniale studies. We integreren in het bijzonder dialogische benaderingen die kenmerkend zijn voor Humanistiek, waarbij de menselijke en geleefde ervaringen, en vragen van welzijn en betekenisgeving centraal staan, net als het institutionele perspectief op het humaniseren van de samenleving.
We vertalen onze gesynthetiseerde kennis naar de praktijk via onderwijs, trainingen en tools. Zo helpen we instellingen om hun erkennings- en herstelpraktijken te verbeteren en verbreden we het academische en publieke debat over vragen van geschiedenis, herinnering en rechtvaardigheid.
De leerstoel 'Historical Memory and Transformative Justice' onder leiding van prof. dr. Nicole L. Immler is gewijd aan het ontrafelen van de complexiteit van erkenning en herstel van (historische) onrechtvaardigheden. Deze leerstoel brengt de expertise van Geschiedenis, Memorystudies en Transitional Justice samen.