36ste Dies Natalis: Samen leren
30 januari 2025
Op 29 januari 2025 vierde de Universiteit voor Humanistiek haar 36ste Dies Natalis. Op deze feestelijke dag stond het thema ‘Samen leren’ door de lens van het onderwijs centraal. De wereld om ons heen verandert voortdurend en we worden uitgedaagd om ons als universiteit hiertoe verhouden. Hoe zorgen we voor een inclusieve leergemeenschap? Over welke (ethische) vraagstukken moeten we ons buigen nu AI een steeds grotere rol speelt? Wat betekent dat voor ons onderwijs?
Inclusieve leergemeenschap
Doret de Ruyter, directeur Onderwijs en hoogleraar Educatie, hield een inleiding over het belang van samen leren. Daarna ging onderwijsspecialist Siema Ramdas van de Vrije Universiteit in op de vraag hoe we een inclusieve leergemeenschap kunnen creëren. ‘Als je studenten wilt opleiden die kunnen bouwen op verschillende perspectieven, dan moet je zorgen dat ze een goede interactie hebben met iemand met een ander perspectief. Je moet eerst een stap terug doen en je vragen stellen als: wat is mijn perspectief en wat heeft mij gevormd? En er is een context nodig waar studenten zich veilig voelen om zich te uiten.’
Uitdagingen van AI
Filosoof en wiskundige Jan Broersen, hoogleraar Logica, ethiek en AI aan de Universiteit Utrecht, stelde de urgente vraag: wat moeten we studenten leren, nu we AI hebben? Hij schetste niet alleen de uitdagingen, maar ook de kansen die AI biedt voor onderwijs. ‘We moeten studenten vooral begrip van AI bijbrengen, de mogelijkheden en de beperkingen.’Hoofd onderwijsbeleid en studentenzaken Arjan Eijkelestam sloot de bijeenkomst af met een oproep om aandacht te blijven houden voor de thematiek van vandaag.
Op 29 januari 2025 vierde de UvH haar 36e Dies Natalis. Het thema ‘Samen leren’ door de lens van het onderwijs stond centraal.