Direct naar inhoud

‘We brengen onze studenten in verbinding met de samenleving’

portret Doret de Ruyter
Doret de Ruyter
directeur Onderwijs

“Onderscheidend voor de Universiteit voor Humanistiek is dat we een levensbeschouwelijke universiteit zijn, en dat we de humanistische grondslag duidelijk in ons onderwijs laten terugkomen. Een tweede speciale kenmerk van onze universiteit is de kleinschaligheid: hier kennen studenten en docenten elkaar bij naam. Ook vind ik kenmerkend voor ons dat docenten heel betrokken zijn. Zij hebben hart voor het onderwijs.”

“Een zinvol bestaan kan pas echt tot volle wasdom komen in een samenleving waarin sprake is van rechtvaardigheid en solidariteit. Die twee elementen komen tot uitdrukking in al onze opleidingen. Daarom geven we onze studenten naast academische kennis ook humanistische waarden mee, waarmee zij later als professionals een bijdrage kunnen leveren aan de humanisering van de samenleving en aan zingeving van individuen of gemeenschappen.

Dat betekent niet dat je de universiteit als humanist gaat verlaten, wel dat onze opleidingen die humanistische waarden als basis hebben, en dat we hopen dat onze studenten zich laten inspireren door humanistische grondslagen, eerst bij hun studie en later bij hun werk, en als mens. Kenmerkend voor het humanisme is dat het veel belang hecht aan de autonomie van mensen: mensen maken hun eigen keuzes. Dat wil ook zeggen dat je prima op onze universiteit kunt studeren als je zelf een andere levensbeschouwing dan de humanistische hebt.”

Meervoudige perspectieven

“We vinden het belangrijk studenten meervoudige perspectieven aan te dragen over de organisatie van de samenleving en de manieren waarop mensen zin geven aan hun leven. Naast die academische meerstemmigheid proberen we meerstemmigheid onder de studenten te stimuleren, zodat studenten met elkaar in gesprek gaan over wat het betekent een goed leven te leiden en wat een rechtvaardige samenleving is. We zijn erop gericht om studenten een kritische, reflexieve houding aan te leren, maar altijd opbouwend.

De persoonlijke vorming van onze studenten heeft dan ook veel aandacht. Daarbij is onze kleinschaligheid een voordeel. Als je als docent je studenten kent, kun je hen beter begeleiden en hun leerproces beter ondersteunen.”

Interactie met samenleving

“We werken veel met gastdocenten uit verschillende maatschappelijke sectoren, zodat studenten een goed beeld krijgen van het professionele werkveld. Zo komen studenten al tijdens hun opleiding in gesprek met de praktijk. Inhoudelijk besteden we in de opleidingen veel aandacht aan de verschillende manieren waarop samenlevingen zijn georganiseerd en ideeën die daarover bestaan. In de master Humanistiek en de master Burgerschap en Kwaliteit van Samenleven lopen studenten stage bij een maatschappelijke of publieke organisatie. In het bachelorvak In- en uitsluiting gaan studenten op werkbezoek bij organisaties, en in het derdejaarsvak Humanisering in de publieke sector schrijven ze een organisatieadvies.

Aandacht voor actuele thema’s is een manier om studenten na te laten denken over hoe je academische kennis kunt gebruiken voor onderwerpen die momenteel in de maatschappij leven. Denk bijvoorbeeld aan thema’s als polarisatie, of inclusie. Een ander actueel thema dat in verschillende vakken terugkomt is de ecologische crisis. Ook binnen het humanisme is daar steeds meer aandacht voor. Dat gezegd, we zijn natuurlijk een universiteit, geen activistische of politieke organisatie. Ook ons onderwijs vertrekt daarom altijd vanuit de wetenschap.”