Direct naar inhoud

Wij maken het verschil

Evaluatie van een lesprogramma burgerschap op mbo Rijnland, gericht op het versterken van het geloof in eigen kunnen

Onderzoekers van de Universiteit van Humanistiek en docenten van mboRijnland voeren een educatief designonderzoek uit, waarin wordt onderzocht hoe docenten het geloof in het eigen kunnen bij studenten van mbo Rijnland kunnen bevorderen.

Beschrijving

In dit tweejarige gemengd methode onderzoeks- en ontwikkelproject wordt door medewerkers van de Universiteit van Humanistiek onderzocht hoe docenten het geloof in het eigen kunnen bij studenten van mbo Rijnland kunnen bevorderen. Het onderzoek vindt plaats in samenwerking met Jaap Kraak, docent-onderzoeker bij het Research Lab van mboRijnland.

Het project vormt een vervolg van een voorgaand éénjarig ontwerponderzoek waarin we een lesprogramma ontwikkelden en formatief evalueerden dat was gericht op het bevorderen van het maatschappelijk en politiek geloof in eigen kunnen van mbo-studenten.

Daarom verkennen wij in deze studie welke rituelen openbare VO-scholen in Nederland organiseren, wat zij wenselijk vinden in dit kader, en welke aandachtspunten docenten en schoolleiders identificeren in relatie tot het organiseren van rituelen in hun school. Wij zijn benieuwd naar in hoeverre rituelen op openbare VO-scholen bijdragen aan persoonsvorming en gemeenschapsvorming.

 Het onderzoek bevat deze componenten:

Onderzoekers

Partner

(Mede)financiering

Dit project is gefinancierd door Gemeente Leiden, mboRijnland en de Universiteit voor Humanistiek.

Contact

Isolde de Groot, I.deGroot@UvH.nl.