Ruimte voor rituelen in het voortgezet onderwijs
- Periode: februari 2023 – september 2024
- Status: afgerond
Rituelen markeren overgangen, bieden een moment van rust en creëren en versterken gemeenschappen. In rituelen wordt aandacht besteed aan een specifieke (gedeelde) ervaring, zoals iets vieren, rouwen of loslaten. In het onderwijs, openbaar en anderszins, zijn er grote en kleine rituelen: de jaarlijkse vieringen, het afscheid van oude leerlingen en het welkom heten van nieuwe leerlingen en de dagelijkse ritualiseringen.
Beschrijving
In religieus onderwijs wordt via de organisatie van religieuze rituelen ook uiting gegeven aan de identiteit van een school(gemeenschap), en bijgedragen aan de persoonlijke ontwikkeling van leerlingen. Over rituelen binnen het openbaar Voortgezet Onderwijs (VO) is echter nog weinig bekend.
Daarom verkennen wij in deze studie welke rituelen openbare VO-scholen in Nederland organiseren, wat zij wenselijk vinden in dit kader, en welke aandachtspunten docenten en schoolleiders identificeren in relatie tot het organiseren van rituelen in hun school. Wij zijn benieuwd naar in hoeverre rituelen op openbare VO-scholen bijdragen aan persoonsvorming en gemeenschapsvorming.
Onderzoekers
Partner
- Humanistisch Verbond
(Mede)financiering
Humanistisch Verbond
Resultaten
Contact
Isolde de Groot, I.deGroot@UvH.nl.