Direct naar inhoud

Isolde de Groot

Universitair docent

E-mail
i.degroot@uvh.nl
Titulatuur
dr.
Externe functies
Coördinator ‘Onderwijs voor democratisch en intercultureel burgerschap’ (EDIC) programma en partnerschap (doctoraal niveau), gefinancierd door ERASMUS+
vanaf 1 januari 2013 tot 1 januari 2019
ECER Network 07: Social justice & intercultural education
Redactielid
,
Journal of Moral Education (JME)
Redactielid
,
Journal of Social Science Education (JSSE)

Profiel

Isolde de Groot is universitair docent aan de Universiteit van Humanistiek, bij de leerstoelgroep Educatie. Zij promoveerde in 2013 op een narratief onderzoek naar het democratisch engagement van jongeren in Utrecht en werkte voorafgaand aan haar promotie enkele jaren als docent levensbeschouwing en maatschappijleer in het Voortgezet onderwijs. Tijdens haar promotie was zij betrokken bij diverse internationale onderzoeken op het gebied van burgerschapseducatie (RIAIPE; Active Citizenship in Europe research project). Sindsdien deed zij onderzoek naar aandacht voor democratische waarden en participatie in beleid en praktijk van alle 28 EU landen (Teaching Common Values Study) en verkende zij welke ontwikkeling docenten maatschappijleer bevorderen in het onderwijs dat zij rond scholierenverkiezingen verzorgen. Ook deed zij onderzoek naar de theorie en praktijk van narratief vormingsonderwijs.

Via haar onderzoek draagt zij bij aan het bevorderen van democratische participatie en een democratische cultuur in het onderwijs. Lopende projecten richten zich op: 
Het bevorderen van het politiek geloof in eigen kunnen (´civic/ political efficacy’) en democratische participatie van MBO-studenten. 
Perspectieven van burgers en onderwijsprofessionals over vrijheid en gelijkheid van scholen
Rituelen in het voortgezet onderwijs gericht op transitie en een democratische en inclusieve schoolcultuur
Maatschappelijke betrokkenheid (civic purpose) van studenten in het hoger onderwijs
Morele stress en morele emoties van (aankomend) docenten (o.a. Promotieonderzoek UvH-VUB Marijke van Vlasselaer)
Morele vorming in pluriforme samenleving (Promotieonderzoek Fabian Vlastuin)
Pedagogisch leiderschap van schoolleiders (Promotieonderzoek Taco Visser)
Betekenisvol onderwijs en resonantie (Promotieonderzoek Bram van Boxtel)
Docentprofessionalisering dIalogisch onderwijs over controversiële thema’s (Promotieonderzoek HvA Yael Weening)

Zij is redactielid van het wetenschappelijke Journal of Moral Education en het Journal of Social Sciences Education (JSSE). Daarnaast is/was zij lid van diverse netwerken op het gebied van burgerschapsonderwijs: het netwerk Onderwijs en Kritisch burgerschap; netwerk vakdidactici docentenopleidingen levensbeschouwing; Nederlandse en internationale netwerken voor Narratief Onderzoek (NNN; CNR) en Civic Education (CMEI, leerkring mensenrechteneducatie); het network for intercultural and social justice education (ECER); de SIG democratic citizenship education en de SIG Social Studies (AERA). Ook verzorgde zij van 2013 tot 2019 gastcolleges over democratisch burgerschapsonderwijs aan de Marnix academie.