Direct naar inhoud

Femmianne H. Bredewold

Bijzonder hoogleraar / Universitair hoofddocent

E-mail
f.bredewold@uvh.nl
Titulatuur
dr.
Externe functies
Lid van Academische Raad
,
Specialistische Jeugdzorg Organisatie KOOS
vanaf 1 januari 2020
Lid Comparative Practice and Policy Stream
,
International Association for the Scientific Study of Intellectual and Developmental Disabilities (IASSIDD)
vanaf 1 januari 2019
Commissielid 'Erkennen en Waarderen'
,
Nederlandse Levensbeschouwelijke Universiteiten (NLU)
vanaf 1 januari 2019 tot 1 januari 2024

Profiel

Femmianne Bredewold is bijzonder hoogleraar Samenleven met Verschil (UvH/Ben Sajet Centrum Amsterdam) en universitair hoofddocent in de leerstoelgroep Burgerschap en Humanisering van de publieke sector. 

Femmianne doet al sinds het begin van haar academische carrière onderzoek naar de vraag op grond waarvan burgers voor elkaar willen zorgen en welke codes en regels mensen hanteren in dat zorgen voor elkaar. Ze heeft daarbij een speciale interesse en aandacht voor de sociale insluiting van burgers met ondersteuningsvragen zoals mensen met een verstandelijke beperking, psychiatrische achtergrond, mensen met verslavingsproblematiek, mensen met dementie en degenen die voor hen zorgen. Dit is met name interessant in het licht van de veranderende verzorgingsstaat en de roep om meer voor zorg voor elkaar te dragen. Vragen die in haar onderzoeken centraal staan zijn onder andere: Willen burgers wel meer voor elkaar zorgen en onder welke voorwaarden dan? Welke burgers worden wel of niet opgenomen in zorgnetwerken in onze samenleving? Hoe kunnen zorgprofessionals zorgnetwerken zo ondersteunen dat de waardigheid van burgers en hun netwerken gewaarborgd blijft? 

Femmianne maakt in deze onderzoeken graag gebruik van onderzoeksbenaderingen, zoals de morele antropologie en emprische ethiek die de aandacht vestigen op morele en normatieve vragen in praktijken. Ook zet ze in op onderzoeksmethoden die empowerend werken voor de doelgroepen waar ze onderzoek mee doet en die hen ook een stem kunnen geven waaronder leergemeenschappen, schaduwen en photo-voice. Ze draagt theoretisch bij aan debatten over sociale inclusie, gemeenschapsvorming, solidariteit, wederkerigheid en de veranderende verzorgingsstaat.