Leergang Anders Leiden
Scroll direct naar
Als leidinggevende heb je een sleutelrol in het bouwen aan een duurzamere, inclusievere samenleving met meer verbinding. In de leergang Anders Leiden ontwikkel je een heldere, doordachte visie op leiderschap en organisatie – één die bijdraagt aan échte maatschappelijke verandering. Je groeit tot een ‘reflective practitioner’: iemand die vanuit zelfinzicht en maatschappelijke betrokkenheid koers durft te bepalen.
Omvang: 5 dagen van 10 tot 17 uur, plus ongeveer 4 uur voorbereiding per maand
Data: vrijdag 12 september, vrijdag 10 oktober, vrijdag 14 november, vrijdag 19 december en vrijdag 16 januari 2026
Kosten: € 2.475 (inclusief lunch, cursusmateriaal, persoonlijke reflectie-input)
Aantal deelnemers: maximaal 24
Deze leergang is geaccrediteerd door het SKGV.
Interesse?
Heb je interesse in de leergang Anders Leiden en wil je op de hoogte gehouden worden? Laat dan je gegevens achter.
Inhoud
In deze leergang verdiep je je in mensgericht leiderschap en ontdek je hoe ‘zachte’ factoren zoals zingeving, verbinding, resonantie en hoop bijdragen aan krachtig en duurzaam leiderschap. Samen met een ervaren team van hoogleraren en onderzoekers verken je de nieuwste wetenschappelijke inzichten over leiderschap en het floreren van mensen binnen een bredere ecologische context.
Tegelijkertijd werk je aan je persoonlijke ontwikkeling via een intensief reflectietraject. Zo verbind je theorie direct aan je eigen leiderschapspraktijk – en groei je als leider én als mens.
Leerdoelen
- Je ontwikkelt een doordachte visie op mensgericht leiderschap.
- Je ontdekt de veranderkracht van ‘zachte factoren’ als zingeving, verbinding, resonantie en hoop.
- Je vergroot je handelingsbekwaamheid als leidinggevende en integreert dit in de uitdagingen in jouw eigen sector.
- Je leert over humanistisch leiderschap en de context van onze nieuwe economie.
Aan het eind van de leergang beschik je over een toegenomen vermogen tot zelfreflectie en het inspireren en motiveren van anderen ten dienste van menselijk floreren.
Voor wie?
Voor iedereen met een leidinggevende rol of functie.
Docenten
Onze ervaren docenten zijn op de hoogte van de laatste wetenschappelijke inzichten en combineren deze met de praktijk van leidinggeven.
Opbouw
We komen 5 keer een dag samen. De eerste 4 dagen hebben steeds 2 inhoudelijke blokken. Hierin leggen we een verband tussen theorie en praktijk en gaan we met elkaar in gesprek. Per onderdeel krijg je vooraf een korte reader met reflectievragen. Aan het einde van de cyclus van 4 dagen volgt nog 1 bijeenkomst waarin we inhoud en inzichten borgen in actie.
Reflectie
Parallel hieraan reflecteer je individueel en samen met anderen op jouw eigen persoonlijke en professionele ontwikkeling. Je onderzoekt hoe jij je als leidinggevende in de praktijk verhoudt tot anderen en de bredere omgeving. Zo kun je de theorie koppelen aan jouw eigen praktijk, persoonlijke ambities en uitdagingen. Op basis hiervan ontwikkel je persoonlijke handelingsalternatieven.
Programma
-
Blok 1 Een geïntegreerde visie op leiderschap
Blok 1a: Introductie: Een geïntegreerde visie op leiderschap
Een theorie van ‘goed’ leiderschap integreert leiderschapsstudies gericht op het ‘technisch kunnen’ met geesteswetenschappen waarin het zoeken naar wijsheid en richting centraal staat. Dit alles begint bij aandacht – bij de manier waarop we kijken, luisteren en werkelijk aanwezig zijn. Aandacht is geen neutrale vaardigheid, maar een vorm van kennen: ze bepaalt wát we zien en hóe we het verstaan.
Blok 1b: Stewardship
Met leiderschap geef je richting aan een organisatie vanuit persoonlijke waarden en overtuigingen. Dat is een intrinsiek ethische aangelegenheid, die voortdurend om interpretatie vraagt. We gaan in op het concept stewardship dat duidelijk maakt dat leiderschap zich altijd voorbij bestaande kaders en grenzen moet bewegen. Je voelt je verantwoordelijk om een bepaalde rol te spelen. Welke rol is dat? Hoe krijg je daar oog voor en welke uitdagingen roept dit op?
-
Blok 2: Vormen van leiderschap
Blok 2a: Leiden met karakter
De deugdenethiek – met wortels in de klassieke filosofie en theologie – heeft de afgelopen jaren een opmerkelijke heropleving doorgemaakt, ook binnen de management- en bestuurskunde. We keren terug naar de traditie van de zeven klassieke deugden: wijsheid (prudentia), moed (fortitudo), rechtvaardigheid (iustitia) en zelfbeheersing (temperantia), geloof (fides), hoop (spes) en liefde (caritas). We onderzoeken hoe deze deugden actueel kunnen bijdragen aan zowel effectief als ethisch leiderschap.
Blok 2b: Resonerend leiderschap
In deze sessie bespreken we de problematiek van maatschappelijke versnelling en vervreemding. Ethisch leiderschap zoekt een weg die niet alleen gericht is op effectiviteit of controle, maar op betekenisvolle verbinding. Wat gebeurt er als je ruimte maakt voor wederkerigheid, vertraging en aanwezigheid? Op basis van het werk van socioloog Hartmut Rosa verdiepen we ons in het concept resonantie: het vermogen tot wederzijdse afstemming. Hier gaan we ook praktisch mee aan de slag.
-
Blok 3 Ethiek en menswaardigheid
Blok 3a: Ethische dialoog en besluitvorming
We ontwikkelen een concrete aanpak voor het stimuleren en begeleiden van een ethische dialoog binnen de organisatie. We combineren inzichten uit toonaangevende stromingen in de moraalfilosofie met een toepasbare methodiek voor de praktijk. Deze werkwijze is vervat in een praktisch en beproefd reflectiemodel: de ethische matrix. We maken kennis met dit model aan de hand van een concrete casus.
Blok 3b: Menswaardigheid en de moderne tijd
Wat verstaan we onder menswaardige economie en brede welvaart? We verkennen deze begrippen in het licht van mondiale ontwikkelingen zoals technologische vooruitgang, ecologische druk, polarisatie en economische groei. We introduceren het humanistisch management, een internationale stroming die menswaardigheid centraal stelt in leiderschap en organisatie. We besteden aandacht aan de praktijk van menswaardig leiderschap in interculturele contexten: hoe werk je met culturele diversiteit zonder de kern van menselijke waardigheid uit het oog te verliezen?
-
Blok 4: Verandering en groei
Blok 4a: Verandering en groei, een ecologische kijk
Organisaties zijn ‘levende systemen’ die verschillende levensfasen kennen. We staan stil bij het gegeven dat mensen en organisaties altijd onderdeel uitmaken van een omgeving, waarbinnen we arbitrair grenzen trekken. Deze grenzen werken door in hoeverre we verantwoordelijkheid nemen voor onze organisatie en onze omgeving. Leiderschap is ook oog hebben voor die grenzen en ze verleggen wanneer dat nodig is en een grotere of andere verantwoordelijkheid nemen.
Blok 4b: Leiderschap als force for the good
‘Anders leiden’ vraagt om het actief aansturen van transities – juist nu. We onderzoeken hoe leidinggevenden kunnen bijdragen aan impact gedreven organisaties die waarde creëren voor mens en planeet. Hoe geef je richting aan organisaties die maatschappelijke betekenis vooropstellen, en wat betekent dit voor jouw rol als leider? Naast duidelijke keuzes en richtlijnen spelen ook zogenoemde ‘zachte’ factoren een sleutelrol: zingeving, moed, hoop en verbondenheid. Deze elementen vormen het morele en relationele weefsel van leiderschap als force for the good.
-
Blok 5: Actieplan
Blok 5: Actieplan
We verbinden de kennis en inzichten uit de leergang met jouw persoonlijke uitdaging, zodat je het geleerde ook echt op jezelf en jouw context kunt betrekken. We verwerken dit vervolgens tot een concreet op actie gericht plan, zodat inspiratie ook in resultaat wordt omgezet.
Praktische informatie
Afronding
Het traject wordt afgesloten met een reflectieverslag waarbij je de stof verwerkt. Bij een positieve beoordeling van het reflectieverslag krijg je een certificaat.
Accreditatie
De leergang Anders Leiden is geaccrediteerd door het SKGV.
Locatie
Universiteit voor Humanistiek, Kromme Nieuwegracht 29, één van de mooiste plekken in het centrum van Utrecht, goed bereikbaar met openbaar vervoer.
Kosten
€ 2.475 (inclusief lunch, cursusmateriaal, persoonlijke reflectie-input)
Annuleringsvoorwaarden
Annulering dient per e-mail via academie@uvh.nl te gebeuren. Na inzending van het aanmeldingsformulier geldt een wettelijke bedenktijd van 14 dagen, waarin de aanmelding zonder kosten of verplichtingen geannuleerd mag worden. Bij annulering tot 4 weken voor aanvang is 10% van de deelnamekosten verschuldigd. Bij annulering na 4 weken voor aanvang dienen de deelnamekosten volledig te worden voldaan en bestaat er geen recht of aanspraak op terugbetaling.
Vragen?
Mail academie@uvh.nl