Rituelen bij het vieren van verlies
Hoe vieren wij het leven? Het aangaan van een relatie, de geboorte of adoptie van een kind, het behalen van een diploma of andere momenten waarin vreugde centraal staat zijn de focus van module 2. Rituelen zijn manieren om bewust stil te staan bij deze gebeurtenissen.
Ook mooie momenten in het leven kunnen omgeven worden met spanning, angst en twijfels, die een plek verdienen bij het vormgeven of uitvoeren van het ritueel. Tevens komt de sociale functie van vieringen in onze cultuur (en in andere culturen) aan bod. Voor wie wordt het ritueel gehouden? Wie is/zijn de meest centrale personen? Wie krijgt een actieve rol in het ritueel? Op welke manier kunnen deze verschillende betrokkenen (zoals ouders, schoonouders, grootouders, broers/zussen, ooms/tantes) een rol krijgen in het ritueel?
Thema’s van de bijeenkomsten
- Relatie en zingeving in de huidige samenleving
- Narrativiteit: Collectieve en individuele verhalen in rituelen
- Aanknopingspunten voor het vertalen van existentiële thematiek naar rituele vormgevingen
- Bouwrituelen; rituelen vanuit een collectief kader
- Ritualiseren van partnerschap/trouwen
- Practicum – rituelen voor het vieren van relaties
Docenten
Coördinator van de module is Noortje Bot. Noortje (MA) is tijdelijk coördinator van de Celebrantenopleiding en examinator van de module over Rituelen voor het vieren van relaties. Eerder was ze als docent al verbonden aan de UvH, waar ze les gaf in presentatie- en gespreksvaardigheden, educatie en filosofie in de reguliere opleidingen. Ze is nu zelfstandig trainer en docent op het gebied van dialoog, zingeving en ethiek, met specialisaties in begeleidingsmethoden zoals TGI en systemisch werk.
Ook werken mee:
- prof. dr. Anja Machielse
- docente en humanistica, speciale trouwambtenaar Clover Jean,
- kunstenares Ida van der Lee
- social designer Imke van Dillen.
De module bestaat uit zelfstudie, opdrachten en bijeenkomsten. De bijeenkomsten bestaan uit hoorcolleges, oefeningen met casussen, praktijkvoorbeelden en groepsopdrachten.