Direct naar inhoud

Onderwijsvisie

De Universiteit voor Humanistiek heeft als doel studenten op te leiden tot academisch gevormde professionals en maatschappelijk betrokken burgers die in hun doen en denken streven naar een menswaardig bestaan voor iedereen. Ze kunnen handelen vanuit humanistische waarden en een daarop gebaseerde morele oriëntatie.

Onze afgestudeerden verlaten de universiteit toegerust met kennis en vaardigheden waarmee zij op veel verschillende manieren invulling kunnen geven aan hun loopbaan. Zij kunnen individuen, groepen en organisaties begeleiden bij zingevingsvragen en existentiële kwesties, bijdragen aan de doordenking van morele vraagstukken en processen van humanisering in maatschappelijke, organisatorische en beleidsmatige contexten. Ook kunnen ze een initiërende en/of uitvoerende rol vervullen bij het oplossen van problemen en conflicten in diverse contexten, bijvoorbeeld in de zorg, het onderwijs, beleid, organisaties of bedrijven, en onderzoek.

Een hechte leergemeenschap met kleinschalig onderwijs

De UvH beoogt een universiteit te zijn waar studenten gezien worden en gekend zijn en waar de lijnen tussen studenten en docenten kort zijn. Interacties tussen docenten en studenten kenmerken zich door respectvolle dialoog. Studenten leren niet alleen van docenten maar ook van elkaar. Ook docenten willen blijven leren – van elkaar en van studenten. Zo kunnen zij gezamenlijk een lerende gemeenschap vormen.

Midden in de samenleving

De UvH wil niet alleen binnen de muren een goede leeromgeving bieden, maar meent dat goed onderwijs ook in relatie tot, door en in de samenleving plaatsvindt. Onze visie op de opgeleide student en het idee dat ons onderwijs bestaat uit academische, professionele, morele en persoonsvorming vereist dat studenten leren van andere professionals en andere personen in gastcolleges, stages en onderzoek.

Ontwikkelingsgericht

Om studenten op te leiden tot kritisch-reflectieve, normatieve, maatschappelijk betrokken professionals die zich geïnspireerd voelen door humanistische waarden, zijn academische, professionele en persoonlijke vorming van belang. Gezamenlijk vragen deze om een ontwikkelingsgerichte vormgeving van het onderwijs, die gekenmerkt wordt door toenemende zelfsturing van studenten. Gedurende de opleiding zal de sturende de rol van docenten afnemen, zodat studenten zelf ontdekkend aan de slag gaan.

Ook is er sprake van (de bevordering van) reflectie, kritisch denkvermogen en dialoog. Daartoe geven niet alleen docenten feedback aan studenten, maar willen we ook studenten leren om functionele en behulpzame feedback aan docenten en aan elkaar te geven. Van docenten wordt dan ook verwacht dat zij (zelf)reflectief zijn en feedback van studenten en hun collega’s serieus nemen. Ook tonen zij de studenten hun wetenschappelijke en onderzoekende houding ten aanzien van eigen en andermans uitgangspunten en laten zij zien dat zij open staan voor waarden die in andere levensbeschouwingen centraal staan.

Interdisciplinair

Om inzicht te bieden in de complexiteit van de samenleving moet het onderwijs zonder meer multidisciplinair zijn, maar om eigentijdse vraagstukken over levensbeschouwing, zingeving en humanisering goed te kunnen doorgronden, is multidisciplinariteit niet altijd voldoende. Daarom streeft de universiteit ook naar interdisciplinariteit in het onderwijs. Dat wil zeggen dat verschillende disciplinaire benaderingen, invalshoeken en theorieën niet alleen naast elkaar worden gedoceerd, maar ook op elkaar worden betrokken.

Pluriform en inclusief

De universiteit is geworteld in en wil dienstbaar zijn aan de Nederlandse samenleving. Die samenleving is echter geglobaliseerd, pluralistisch en divers. De Universiteit voor Humanistiek streeft daarom naar onderwijs dat studenten vertrouwd maakt met internationale thema’s, perspectieven, invloeden en culturele stromingen én in verbinding staat met de actuele realiteit van de Nederlandse samenleving.

Ook willen wij een inclusieve gemeenschap zijn die toegankelijk is voor alle studenten die aan de ingangseisen van de opleidingen voldoen. Inclusiviteit is zo niet alleen een onderwerp binnen het onderwijs, maar ook een kenmerk van de onderwijspraktijk die we willen realiseren.

Inspirerend en toegankelijk

De UvH wil een omgeving bieden waarin studenten en docenten goed kunnen leren en (samen)werken. We vinden het belangrijk dat de studenten graag naar de universiteit komen, maar ook dat zij goed kunnen studeren en samenwerken vanuit een andere locatie – face to face of online.

Download