dr. Sebastian Abdallah
Universitair Docent
0031 621156070
dr.
Leerstoel Burgerschap en Humanisering van de Publieke Sector
Sebastian onderzoekt in Nederland, Libanon en internationaal hoe jongeren letterlijk en figuurlijk ruimte kunnen innemen in de samenleving. Hij werkt aan hoe we studenten en professionals kunnen toerusten en faciliteren om dat mogelijk te maken.
Sebastian is cultureel werker, arabist en socioloog. Hij werkt als universitair docent bij de Leerstoel Sociaal Werk aan de Universiteit voor Humanistiek. Zijn onderwijs en onderzoek richten zich op het ontwikkelen van deskundigheid in het werken met jonge mensen. Hij legt de nadruk op interactie, beleving, emotie, en belichaamde geëngageerdheid op microniveau, en het ontwikkelen van macht en invloed op meso- en macroniveau. Hij is (mede)auteur van diverse publicaties waaronder het boek ‘Talentgericht werken met kwetsbare jongeren’ (2016) en de Praktijkhandreiking 'Agency arrangeren. Speelruimte voor jongeren als changemakers' (2023). Hij heeft hoofdstukken bijgedragen aan toonaangevende boeken zoals Basisboek sociaal werk (2024), Denken over sociaal werk (2021), Sociaal weerwerk (2021) en Wat werkt nu werkelijk (2012). Hij is gepromoveerd aan de UvA met het proefschrift ‘Struggles for success. Youth work rituals in Amsterdam and Beirut’ (2017). Sinds 2018 is hij redactielid bij Sociale Vraagstukken.
Sebastian is ontwerper geweest van onderwijsprogramma’s in Sociale Veranderkunde, Sociaal-Culturele Vraagstukken en Maatschappijkritische Jeugdstudies. In de praktijk werkt hij samen met onder andere Combiwel, Dock, Young in Prison, de Richard Krajicek Foundation, Sociaal Cement, Criminal Minded, Stichting Sitara en zelfstandig ondernemers. In internationaal verband is hij gelieerd aan de Universiteit Antwerpen, Boston University en the American University of Beirut.
Sebastian leidde met Monique Volman (UvA) een onderzoek voor het Kenniscentrum Ongelijkheid genaamd 'Agency arrangeren. Speelruimte voor jongeren als changemakers' (2022-2023). Hierin onderzochten ze met het Verwey-Jonker instituut en Stichting Alexander bij vijf organisaties hoe jongeren zich ontwikkelden in eigenaarschap en actorschap, en wat ze van de omgeving nodig hadden voor die speelruimte. Hieruit kwamen rapporten, een literatuurstudie en een praktijkhandreiking om beleidsmakers en praktijkorganisaties in onderwijs en het jeugddomein handvatten te geven om tieners en jongeren beter en actiever te betrekken bij besluitvorming en ontwikkeling van organisaties en de samenleving.
Tot eind 2024 coördineert Sebastian het project 'Bibliotheek van Tussenverhalen. Narratieve benadering in de jeugdsector door jongeren die navigeren tussen leefwerelden (2022-2024). Jacomijne Prins (lectoraat Jeugd en Samenleving, Hogeschool InHolland), Elena Ponzoni (Vrije Universiteit) en Sebastian onderzoeken met praktijkorganisaties Sociaal Cement, Criminal Minded, Stichting Sitara en jongeren hun ervaringen van 'in-betweenness.' Die verhalen komen in beeld, geluid en tekst in een online bibliotheek. De jongeren maken onder begeleiding een masterclass om volwassen professionals en beleidsmakers te leren aansluiten bij hun leefwereld.
Sebastian heeft een boekcontract bij Oxford University Press onder de werktitel "Interaction rituals in youth development" voor de serie Social Justice and Youth Community Practice. Dit project biedt een kritische analyse van de structurele ongelijkheidskwesties onder jongeren en een ontwerp voor verbetering. Het onderzoek richt zich op jongerenwerk en sociale initiatieven in Amsterdam en Beiroet.
Een interactionistische benadering van werken met jongeren omvat aandacht voor de ritmes, belichaamde aanwezigheid, emotionele energie, aandachtsspanne, gedeelde stemmingen en contextuele inbedding van deelnemers. Sebastian identificeert constructieve rituelen, die de belangrijkste directe contexten vormen waarin jongeren hoop en succes kunnen ervaren. Dergelijke ervaringen hebben herstellende effecten voor jongeren die lijden aan een overvloed aan slopende rituelen van tegenspoed en ontmoediging.
Dit project ontwikkelt het interactionistische perspectief tot een gefundeerde benadering om het leven van gemarginaliseerde jongeren in stedelijke gebieden te verbeteren. Het relateert microdynamiek aan macrorealiteiten en onderzoekt mogelijkheden voor sociale verandering. Het onderzoek toont mogelijkheden voor brede toepassing in verschillende contexten van onder andere welzijn, hulpverlening en onderwijs. Publicatie is gepland in 2026.
Abdallah, S. (2024). Sport, spel en beweging in sociaal werk. In Spierings, F. & Spierts, M. (red.), Basisboek sociaal werk. Activeren, ondersteunen, verbinden. Vijfde druk. (pp. 359-373). Boom.
Abdallah, S. (2021). Energie en belichaming in interactie. In P. Raeymaeckers, J. Gradener, S. Van Dam, S. Botman, K. Driessens, J. Boxstaens & M. Tirions (Eds.), Denken over sociaal werk: samenleving, rechtvaardigheid, praktijk (pp. 183-200). Acco.
Abdallah, S. (2018). Jongerenwerk, remedie tegen geweld en drugs. Tijdschrift voor Sociale Vraagstukken. Geraadpleegd van https://www.socialevraagstukken.nl/jongerenwerk-remedie-tegen-geweld-en-drugs/
Abdallah, S. (2017). Struggles for success. Youth work rituals in Amsterdam and Beirut (proefschrift). University of Amsterdam. Geraadpleegd van https://dare.uva.nl/search?field1=keyword;value1=abdallah;docsPerPage=1;startDoc=1
Abdallah, S. (2008). Online Chatting in Beirut: Sites of Occasioned Identity-Construction. Ethnographic Studies, Special Issue. Media, Wars and Identities: Broadcasting Islam, Muslims and the Middle East. Part 2.(10), 3-22.
Abdallah, S. & Kaulingfreks, F. (2021). Breekijzers en botte bijlen. Culturele expressie in het jongerenwerk, op hún voowaarden. In R. de Brabander, F. Kaulingfreks & M. Ham (Eds.), Sociaal weerwerk. Maatschappelijke betrokkenheid in zorg en welzijn. (pp. 151-171). Van Gennep.
Abdallah, S., & Kooijmans, M. (2021). Het diepere verhaal van rellende jongeren en het jongerenwerk. Tijdschrift voor Sociale Vraagstukken(1), 40-43. Geraadpleegd van https://www.socialevraagstukken.nl/rubrieken/analyse-xl/het-diepere-verhaal-van-rellende-jongeren-en-het-jongerenwerk/
Abdallah, S., Kooijmans, M., & Sonneveld, J. (2016). Talentgericht werken met kwetsbare jongeren. Ontwikkelwerk, erkenningswerk, verbindingswerk. Coutinho.
Abdallah, S., Day, M., Distelbrink, M., Pehlivan, T., Soeterik, I., & Volman, M. (2023). Literatuurstudie Agency Arrangeren: Speelruimte voor jongeren als changemakers Geraadpleegd van https://www.kenniscentrumongelijkheid.nl/wp-content/uploads/2023/04/Literatuurstudie-Agency-Arrangeren-DEF.pdf
Abdallah, S., Ponzoni, E., & Prins, J. (2022). Luisteren naar de verhalen van jongeren in tussenposities. Tijdschrift voor Sociale Vraagstukken. Geraadpleegd van https://www.socialevraagstukken.nl/luisteren-naar-de-verhalen-van-jongeren-in-tussenposities/
Abdallah, S. & Volman, M. (2023). Speelruimte voor de veranderkracht van jongeren. Pedagogiek in praktijk. 29(133), 46-50.
Baillergeau, E., Duyvendak, J. W., & Abdallah, S. (2015). Heading towards a desirable future. Aspirations, commitments and the capability to aspire of young Europeans. Open Citizenship, 5(2), Academic essays section. Retrieved from Open Citizenship website: https://oc.citizensforeurope.org/ojs/aspirations-commitments-and-the-aspirational-capacity-of-young-europeans/
Research Portal University of Humanistic Studies
Jongeren, jongereninitiatieven, jongerenwerk, interactierituelen, emotionele energie, youth agency, activism, advocacy
Sebastian verzorgt onderwijs voor de bachelor humanistiek, waaronder 'Humanisering van de publieke sector.' Daarin doen derdejaars studenten onderzoek voor opdrachtgevers in het sociale domein. Ze analyseren publieke dienstverlening en geven advies over vraagstukken die de organisaties hen voorleggen. Studenten ontwikkelen zich in theoretisch inzicht, praktijkvraagstukken, en kritische reflectie.
Sebastian begeleidt en beoordeelt scripties van studenten op bachelor en masternivevau.
Sebastian is betrokken bij de ontwikkeling van een wetenschappelijke Master Sociaal Werk.
Sebastian is zelfstandig trainer, coach en adviseur in het sociale en educatieve domein. Hij richt zich daarbij op herwaardering van professionals, binnen en buiten het betreffende team. Hij legt relaties tussen maatschappelijke analyses, lokale missies en individuele passies. Deze ingrediënten en het leggen van verbanden daartussen helpen professionals om hun werk met nieuwe ogen te zien en bewuster richting, focus en kwaliteit aan te brengen.