ZEB-70: Master Thesis (20-21)
Studie- | Master Thesis |
---|---|
Engelse titel | Master Thesis |
Code | ZEB-70 |
Leerlijn | n.v.t. |
Studiejaar | Master ZeB |
Onderwijs- | III - IV |
Omvang | 15 ECTS |
Examinator | Carlo Leget |
(Beoogde) | Carlo Leget, Alistair Niemeijer, Inge van Nistelrooij, Merel Visse, Vivianne Baur, Leo Visser, Laurens ten Kate, Pieter Dronkers, Gustaaf Bos |
Bijdrage aan eindtermen | 1. Kennis en inzicht: de afgestudeerde kan 1a filosofische (vooral fenomenologische en zorgethische) denkstromingen beschrijven en analyseren die relevant zijn voor probleem- en vraagstellingen in relatie tot zorg en samenleving; 1b relevante theorieën over beleid en organisatie in zorg en samenleving benoemen, en de kentheoretische en ethische veronderstellingen daarvan toelichten; 2. Toepassen kennis en inzicht: de afgestudeerde kan 2a de hoofdlijnen en hoofdbegrippen van de zorgethiek vergelijken met benaderingen in de wijsgerige ethiek, de medische ethiek en de bio-ethiek; 2b inzichten uit de deeldisciplines (zorg-) ethiek, beleids- en organisatieleer, op argumentatieve wijze op elkaar te betrekken; 2c met gebruik van wetenschappelijk (inter)nationale literatuur en kwalitatief empirische (vooral fenomenologische en etnografische) onderzoeksbenaderingen en -methoden zelfstandig een zorgethisch onderzoek opzetten en uitvoeren. 3. Oordeelsvorming: de afgestudeerde kan 3a op maatschappelijk en beleidsniveau vanuit een internationale oriëntatie een beargumenteerde opvatting over zorg in de samenleving naar voren te brengen; 3b een zorgethisch probleem in een complexe situatie uiteenzetten en hiervoor onderbouwde oplossingsmogelijkheden voorstellen en afwegen. 4. Communicatieve vaardigheden: de afgestudeerde kan 4a zowel academisch als maatschappelijk en op beleidsniveau rapporteren over onderzoeksresultaten en beargumenteerde opvattingen over zorg in de samenleving en daarbij blijk geven van een constructieve en maatschappijkritische houding. |
Leerdoelen |
|
Korte inhouds-beschrijving | Thema’s en onderwerpen welke aan bod komen zijn afhankelijk van gekozen thema en de probleem- en vraagstelling. Voorbeelden van afstudeeronderzoeken zijn te vinden onder deze link: http://repository.uvh.nl/uvh/handle/11439/5. |
Werkvormen | Introducerende bijeenkomsten (in periode 2), zelfstudie. Individuele begeleiding en/of begeleiding in kleine groepjes. Eventueel deelname aan bibliotheekpractica. |
Toetsvormen |
|
Literatuur en | Verplichte literatuur:
|
Levens-beschouwelijke, beroepsgerichte en academische vorming | De competentie om zelfstandig voor zorg- en welzijnspraktijken zorgethisch onderzoek te doen, op basis van een probleemstelling; de competentie om daar begrijpelijk over te communiceren jegens vakgenoten, beroepsbeoefenaren en op het openbare forum; de competentie tot kritische en samenhangende reflectie: deze vormen samen de gevraagde vorming binnen dit vak |
Korte toelichting samenhang andere onderdelen | Verwerking van inhouden van voorafgaande studieonderdelen ZeB. |
Ingangseis | 30 ECTS afgerond. |
Relatie onderwijs-onderzoek | Zelfstandig onderzoek doen gerelateerd aan onderzoekslijnen van de groep zorgethiek, conform themalijst en lijst van zorg- en welzijnsinstellingen die daartoe met de groep zorgethiek een samenwerking hebben. |
Mogelijkheid tot specialisatie | Keuze van onderzoeksthema uit zorg- en welzijnspraktijken |