ZEB-51: Zorgethisch analyseren (20-21)
Studie- onderdeel | Zorgethisch analsyeren |
---|---|
Engelse titel | Analysing from a Care Ethical Perspective |
Code | ZEB-51 |
leerlijn | n.v.t. |
Studiejaar | Master ZeB |
Onderwijs- periode | Periode IV |
Omvang | 210 uren / 7,5 ECTS |
Taal | Nederlands/Engels |
Examinator | Prof. dr. C. Leget |
(Beoogde) docent(en) | Prof dr C Leget, dr M Visse, dr I van Nistelrooij, dr V Baur, dr E van Wijngaarden, dr A Niemeijer, dr P Dronkers |
Bijdrage aan eindtermen | 1. Kennis en inzicht: de afgestudeerde kan 1a filosofische (vooral fenomenologische en zorgethische) denkstromingen beschrijven en analyseren die relevant zijn voor probleem- en vraagstellingen in relatie tot zorg en samenleving; 2. Toepassen kennis en inzicht: de afgestudeerde kan 2a de hoofdlijnen en hoofdbegrippen van de zorgethiek vergelijken met benaderingen in de wijsgerige ethiek, de medische ethiek en de bio-ethiek; 2b inzichten uit de deeldisciplines (zorg-) ethiek, beleids- en organisatieleer, op argumentatieve wijze op elkaar te betrekken; 2c met gebruik van wetenschappelijk (inter)nationale literatuur en kwalitatief empirische (vooral fenomenologische en etnografische) onderzoeksbenaderingen en -methoden zelfstandig een zorgethisch onderzoek opzetten en uitvoeren. 3. Oordeelsvorming: de afgestudeerde kan 3b een zorgethisch probleem in een complexe situatie uiteenzetten en hiervoor onderbouwde oplossingsmogelijkheden voorstellen en afwegen. |
Leerdoelen |
|
Korte inhouds- | Aan het einde van de Master ZeB wordt alle tot dan toe geleerde stof hernomen en verder ingeoefend zodat de student essentiële kennis en vaardigheden verwerft om zorgethisch onderzoek te doen. De cursus is zo opgebouwd dat alle docenten die een rol spelen in de Master hun actuele onderzoek presenteren. Op ieder college staat het werk van een andere docent centraal. Aan de hand van het actuele onderzoek wordt geanalyseerd hoe de betreffende onderzoeker te werk is gegaan, welke problemen men tegengekomen is, hoe deze opgelost zijn, en waarin het onderzoek geresulteerd heeft. Hiermee krijgt de student een goed beeld van de gehele cyclus van zorgethisch onderzoek. De collegereeks is zo opgezet dat studenten actief betrokken worden in de analyse van het onderzoek, en zo gaandeweg essentiële onderzoeksvaardigheden inoefenen die zij gebruiken kunnen om te werken aan hun Masterthesis. |
Werkvormen | Hoorcollege en werkcollege |
Toetsvormen | Schriftelijk werkstuk |
Literatuur en Bronnen | De literatuur wordt in het werkboek bekend gemaakt
|
Levens-beschouwelijke, beroepsgerichte en academische vorming | Beroepsgerichte en academische vorming |
Korte toelichting samenhang andere onderdelen | Dit vak is bedoeld als afsluiting van de Master ZeB. Alle collegestof die in de andere vakken behandeld is, wordt hier hernomen en in hun samenhang ingeoefend. Dit gebeurt aan de hand van het actuele onderzoek van de docenten. De vaardigheden die ingeoefend worden kunnen direct toegepast worden in het werken aan de Masterthesis dat gelijktijdig plaatsvindt. |
Gewenste voorkennis | De vakken ZeB 10, ZeB 20 en ZeB 30 worden bekend verondersteld. |
Relatie onderwijs-onderzoek | In deze reeks staat het actuele onderzoek van de docenten centraal. Aan de hand daarvan wordt met studenten geoefend |
Relatie theorie-praktijk | Zorgpraktijken komen expliciet aan de orde voor zover het onderzoek van de docenten daarop betrekking heeft. |