ZEB-40: Theorieën van zorgethisch onderzoek (20-21)
Studieonderdeel | Theorieën van zorgethisch onderzoek |
---|---|
Engelse titel | Theories of Care-ethical Research |
Code | ZEB-40 |
Leerlijn | Zorgethiek en Beleid |
Studiejaar | Master ZeB |
Onderwijs- periode | Periode 1 |
Omvang | 7,5 ECTS |
Examinator | dr. Vivianne Baur |
(Beoogde) docent(en) | dr. Vivianne Baur , dr. Alistair Niemeijer, dr. Gustaaf Bos, dr. Els van Wijngaarden, gastdocenten |
Bijdrage aan eindtermen | Deze cursus draag met name bij aan de eindtermen 1a; 2c; 3b; 4a en 5a. Kennis en inzicht: de afgestudeerde kan 1a levensbeschouwelijke en ethische denkstromingen beschrijven en analyseren die relevant zijn voor probleem- en vraagstellingen in relatie tot zorg en samenleving; 1b relevante theorieën over beleid en organisatie in zorg en samenleving benoemen, en de kentheoretische en ethische veronderstellingen daarvan toelichten; 1c relevante ethische benaderingen van-, en gespreksmethoden voor vraagstukken en ethische competenties in de gezondheidszorg en de samenleving analyseren en daarop een onderbouwde visie geven. Toepassen kennis en inzicht: de afgestudeerde kan 2a de hoofdlijnen en hoofdbegrippen van de zorgethiek vergelijken met benaderingen in de wijsgerige ethiek, de medische ethiek en de bio-ethiek; 2b inzichten uit de deeldisciplines (zorg-) ethiek, beleids- en organisatieleer, politiek-maatschappelijke ethiek en (kwalitatief) zorgethisch empirische onderzoeksleer op argumentatieve wijze op elkaar te betrekken; 2c met gebruik van wetenschappelijk (inter)nationale literatuur en kwalitatief empirische zorgethische onderzoeksbenaderingen en -methoden zelfstandig een zorgethisch onderzoek opzetten en uitvoeren. Oordeelsvorming: de afgestudeerde kan 3a op maatschappelijk en beleidsniveau vanuit een internationale oriëntatie een beargumenteerde opvatting over zorg in de samenleving naar voren te brengen; 3b een zorgethisch probleem in een complexe situatie uiteenzetten en hiervoor onderbouwde oplossingsmogelijkheden voorstellen en afwegen. Communicatieve vaardigheden: de afgestudeerde kan 4a zowel academisch als maatschappelijk en op beleidsniveau rapporteren over onderzoeksresultaten en beargumenteerde opvattingen over zorg in de samenleving en daarbij blijk geven van een constructieve en maatschappijkritische houding. Leervaardigheden: de afgestudeerde kan 5a vanuit een open houding (inter)nationale ontwikkelingen op gebied van zorgethiek volgen en de eigen kennis hierover op peil houden. |
Leerdoelen | Na afronding van deze cursus weet je:
|
Korte inhouds- beschrijving | Deze cursus geeft studenten een basale introductie in (a) zorgethisch empirisch kwalitatief onderzoek met name waar dat (b) betrekking heeft op alledaagse zorgpraktijken (c) die zorgethisch (conceptueel-empirisch) worden geïnterpreteerd. In zijn algemeenheid is het de bedoeling studenten te enthousiasmeren voor en te bekwamen in zorgethisch kwalitatief onderzoek. Deze cursus geprogrammeerd in samenhang met de cursus Zorgethisch veldonderzoek (ZEB61), die in aansluiting op deze theoretische cursus gegeven zal worden. De theoretische cursus is onderverdeeld in 2 overkoepelende categorieën waartoe de zorgethiek toegang probeert te verkrijgen: geleefde ervaring en ordening van de samenleving, Om deze te onderzoeken wordt enerzijds gebruikt gemaakt van de fenomenologie (die verschillende (sub)stromingen kent) en anderzijds via de etnografie (idem, zoals daar zijn: institutionele etnografie/relationele etnografie). Per onderzoeksbenadering zal worden ingegaan op de achterliggende filosofie (theorie) en methodologie. Thans zal er in deze collegereeks geoefend worden met het schrijven aan een zorgethisch kwalitatief empirisch onderzoeksvoorstel. |
Werkvormen | Hoorcollege, werkcollege |
Toetsvormen | schriftelijk werkstuk (onderzoeksvoorstel) + schriftelijk tentamen (open boek tentamen) |
Literatuur en bronnen | Verplichte literatuur:
|
Levens-beschouwelijke, beroepsgerichte en academische vorming | Beroepsgerichte en academische vorming |
Korte toelichting samenhang andere onderdelen | Deze cursus is geprogrammeerd in samenhang met de cursus Zorgethisch veldonderzoek (ZEB-61), die in aansluiting op deze theoretische cursus gegeven wordt. |
Vereiste voorkennis | Verplichte voorkennis: Premaster ZEB, voor contractonderwijs kunt u contact opnemen met de examinator. Gewenste voorkennis: Elementaire kennis van en ervaring met kwalitatief onderzoek. |
Relatie onderwijs-onderzoek | Tijdens de cursus wordt rijkelijk gebruik gemaakt van aansprekende voorbeelden, afkomstig uit wetenschappelijke literatuur en de onderzoeksprakijk van de docenten van de leerstoelgroep Zorgethiek en beleid en gastdocenten. |
Relatie theorie-praktijk | Tijdens deze cursus wordt steeds de verbinding gelegd tussen zorgethische theorie (ZEB-10) en te onderzoeken zorgpraktijken. |