ZEB-30: Zorgethiek en beleid in zorg en welzijnsorganisaties (20-21)
Studie-onderdeel | Zorgethiek en beleid in zorg en welzijnsorganisaties |
---|---|
Engelse titel | Ethics of Care and Policy Making in Care and Welfare Organisations |
Code | ZEB-30 |
Leerlijn | n.v.t. |
Studiejaar | Master ZeB |
Onderwijs- | Periode II |
Omvang | 210 uren / 7.5 ECTS |
Examinator | Pieter Dronkers |
(Beoogde) | Pieter Dronkers, Femmianne Bredewold en gastdocenten |
Bijdrage aan eindtermen | 1b. relevante theorieën over beleid en organisatie in zorg en samenleving benoemen, en de kentheoretische en ethische veronderstellingen daarvan toelichten 2b. inzichten uit de deeldisciplines (zorg-) ethiek, beleids- en organisatieleer, politiek-maatschappelijke ethiek en (kwalitatief) zorgethisch empirische onderzoeksleer op argumentatieve wijze op elkaar te betrekken 3a. op maatschappelijk en beleidsniveau vanuit een internationale oriëntatie een beargumenteerde opvatting over zorg in de samenleving naar voren te brengen 3b. een zorgethisch probleem in een complexe situatie uiteenzetten en hiervoor onderbouwde oplossingsmogelijkheden voorstellen en afwegen 4a. zowel academisch als maatschappelijk en op beleidsniveau rapporteren over onderzoeksresultaten en beargumenteerde opvattingen over zorg in de samenleving en daarbij blijk geven van een constructieve en maatschappijkritische houding. |
Leerdoelen |
|
Korte | Actuele beleidskwesties op het gebied van gezondheidszorg en de samenleving worden op thematische wijze in verband gebracht met zorgethische inzichten. We oefenen in beleidsanalyse en zorgethische analyse van recente beleidsdocumenten, dit met het oog op het vormen van een zorgethische visie op beleid. We gebruiken daarbij diverse casussen uit het maatschappelijk veld: zo krijgt de student een inkijkje in hoe de Stichting Prisma een zorgethische organisatie beoogt te zijn. We onderzoeken bijvoorbeeld welke centrale zorgethische concepten in het beleid van Prisma een rol spelen en wat dat betekent voor het denken over de samenleving als geheel. |
Werkvormen | Interactieve hoor- en werkcolleges; presentatie van analyses door kleine groepen. |
Toetsvormen | 1. Groepsopdracht (analyse beleidsdocument); 2. Individueel schriftelijk werkstuk Weging 1 en 2: 30-70% Verplicht zijn aanwezigheid en actieve deelname tijdens alle voorbereidingen en contacturen in het kader van de groepsopdracht. |
Literatuur en | Academische en beroepsvoorbereidende vorming: vermogen tot analyse van beleidsdocumenten vergroten, vanuit zorginhoudelijke denkkaders. Leren om een beargumenteerde visie op goede zorg op te bouwen. |
Levens-beschouwelijke, beroepsgerichte en academische vorming | Academische en beroepsvoorbereidende vorming: vermogen tot analyse van beleidsdocumenten vergroten, vanuit zorginhoudelijke denkkaders. Leren om een beargumenteerde visie op goede zorg op te bouwen. |
Korte toelichting samenhang andere onderdelen | Inzet van het studieonderdeel is de kennis, het inzicht en één (analytische) vaardigheid te verwerven om met een zorgethische lens naar beleidskwesties op het gebied van gezondheidszorg en samenleven te kunnen kijken. Samenhang in geheel van het curriculum: de hoor- en werkcolleges vooronderstellen de kennis en het inzicht, aangeboden in het studieonderdeel van ZEB-10. Onderwerpen uit ZEB-30 kunnen worden hernomen in ZEB-70. |
Vereiste voorkennis | Studieonderdeel ZEB-10 ‘Zorgethiek: Een inleiding’ (Periode I) wordt bekend verondersteld, naast de algemene voorkennis vereist voor de master ZEB, zoals afdoende kennis van de Engelse taal. |
Relatie onderwijs-onderzoek | De gepresenteerde inzichten staan in verband met lopend (zorgethisch) onderzoek dat momenteel met en naar zorg- en welzijnsorganisaties wordt uitgevoerd. |
Relatie theorie-praktijk | Beleidsnota’s uit zorg en welzijn zijn object van analyse; actuele beleidskwesties worden doordacht aan de hand van zorgethische critical insights. Tijdens de interactieve hoorcolleges passeren diverse gastdocenten vanuit zorg- en welzijnsorganisaties de revue, met name vanuit de Stichting Prisma waar zorgethiek een centrale plek in neemt. |
Mogelijkheid tot specialisatie | Binnen de groepsopdracht en de individuele opdracht kan men (groepsgewijs) eigen accenten leggen. |